maria carlander

ett år i utbytet

Både svenska och internationella deltagare i utbytet 2011 har sedan länge landat hemma igen, och jag tänker tillbaka på året som gått. På alla de fina internationella deltagarna som landade i ett tokvintrigt Sverige i mars, vi gick på vattnet (isen), de var ute i sina församlingar runtom i hela Sverige, och de delade med sig av sina tankar och erfarenheter och fick oss att skratta åt oss själva, och diskutera likheter och olikheter.

Sen blev det juni och vi fick för första gången träffa alla de svenska deltagarna, peppade på att åka ut. I augusti blev det språkkurs och det var vägglöss på vandrarhemmet och förberedelser på alla sätt… och sen åkte de ut till Costa Rica, Brasilien, Tanzania och Filippinerna, och ja -deras berättelser hamnade ju här på bloggen! I alla fall en del av dem.

Och mitt under hösten när de var ute, så åkte vi som jobbar med programmet här i Sverige, också ut på en resa! Vi reste till Brasilien, för att där träffa alla koordinatorer som jobbar med programmet i våra fem länder, våra kollegor i alla samverkanskyrkor i programmet. under en intensiv vecka delade vi hur vi alla jobbar med programmet i våra egna länder och kyrkor, gav tips på saker som har fungerat bra, pratade om hur vi på bästa sätt kan jobba med förberedelser och uppföljning, sprida de här erfarenheterna i våra kyrkor, och vad hela syftet med programmet egentligen är.

Det var intressant och givande, och jag tror att vi alla åkte hem med nya ideer och inspiration, och en ny känsla av att det här verkligen är ett program vi gör tillsammans, lika mycket. Som en följd av mötet ska vi nu arbeta fram internationella guidelines, som hjälp och stöd för arbetet med programmet i våra olika kontexter.

Sen blev det december, och våra deltagare landade hemma i Sverige ige, fulla av berättelser, och redo att dela med sig av dem i stift, skolor och församlingar. Skulle du vilja ha besök av en utbytesdeltagare? Kontakta den som jobbar med internationella frågor i ditt stift, eller skriv ett mejl till ungidenvarldsvidakyrkan@svenskakyrkan.se

Och nu börjar ett nytt år i utbytet, varmt välkomna att följa med på resan!

Maria carlander,
Handläggare för utbytesprogram