Anne Falk

Team Filippinerna – Josefina Klang, Lunds stift

Magandang araw sa iniyo eller ”hej allihop” som det heter på svenska!

Det här är Josefina Klang som åker till Filippinerna om en dryg vecka. Jag är 23 år och kommer från Höganäs i Lunds stift. Jag tillhör Höganäs församling och har varit en del av verksamheten sedan barnsben. Mina två största intressen är musik och att resa och upptäcka nya spännande platser och kulturer. Jag är därför stolt att kunna representera min församling, mitt stift och hela Svenska Kyrkan i detta utbytesprogram.

För er som inte känner till programmet kan vi berätta att vårt äventyr började redan i vintras med våra ansökningar. Jag hade turen och förmånen att väljas ut som en av de tolv stipendiater som deltar i programmet. I juni fick jag äntligen möta alla de andra stipendiaterna för första gången på en introduktionskurs som hölls på Sigtuna folkhögskola. Gruppen har sedan första stund fungerat utmärkt och särskilt under dessa två veckor i Uppsala har vi lärt känna varandra på ett helt nytt plan. Vi är nog alla överens om att nära relationer mellan varandra är viktigt i det uppdrag som vi har, även fast vi inte reser till samma länder. En viktig del i vårt uppdrag är att dela med oss av allt vi ser och upplever och för att kunna göra det ärligt måste vi ha förtroende för varandra.

De första sju dagarna i Uppsala gick vi en intensivkurs i respektive språk. Vi som ska till Filippinerna fick lära oss filipino av en mycket kompetent lärare som inte bara introducerade oss till språket, utan även till den filippinska kulturen. Hon berättade om de strikta sociala hierarkierna som fortfarande lever kvar och hur det påverkar människornas sätt att leva och kommunicera. Hon gav oss en inblick i de kulturkrockar som vi definitivt kommer att möta och gav oss tips och idéer på hur vi kan bemöta och hantera dem. Trots att vi lämnade språkkursen med en skräckblandad förtjusning så känns det bättre att veta om vissa grundläggande skillnader än att slängas in i dem helt ovetandes.

De sista tre dagarna ägnade vi åt en avresekurs där vi hade seminarier i mänskliga rättigheter, kyrkohistoria, kris- och konflikthantering m.m. Det är inte bara en sannolikhet, utan ett faktum att vi kommer att behöva svara på en hel massa frågor om Sverige, Svenska Kyrkan, vårt uppdrag, kultur och andra saker. Då är det viktigt, som många föreläsare påpekat, att vara medveten om det sammanhang vi kommer ifrån och det sammanhang vi kommer till och skillnaderna däremellan. Samtidigt som vi ställer frågor om den främmande kulturen måste vi vara beredda att svara tillbaka på frågor som ställs till oss. Vi måste reflektera över vårt eget sammanhang som vi annars tar för givet.

Under de här två veckorna har jag fått lära mig otroligt mycket och jag ser fram emot att kunna möta den filippinska kulturen med mycket glädje och ett öppet sinne.

Maraming salamat!