tovelexen

Påväg till Tanzania

Hej,
Jag heter Tove Lexén och ska åka till Tanzania om sex dagar. Det är verkligen inte långt kvar nu och förberedelserna är i full gång. Jag har shoppat kortbyxor, myggnät och vacciner. Fick gå till tre olika apotek för att hämta ut alla nittio Malaronetabletter.

Det är fortfarande väldigt oklart vad som kommer att hända på min resa. I princip så vet jag inget mer än när planet landar och att jag kommer att bo i närheten av Bukoba. Jag skulle kunnat vara orolig över det, men just nu känner jag mig lugn. Det är nog bra att inte alltid veta vad som väntar. Den svenska vardagen består till så stor del av kontroll och förutsägbarhet. Tror att det är nyttigt att låta min framtid avgöras av något annat än mina egna övergenomtänkta beslut.

Jag kommer från Stockholms stift men mitt engagemang i kyrkan ligger framförallt på Stiftsgården i Rättvik, Västerås stift. I Stockholm brukar jag gå i Katarina kyrka. De globala klimat- och människorättsfrågorna är de som ligger mig varmast om hjärtat. Det som ska bli så intressant och spännande med det här utbytet är att jag äntligen ska få gå från ord till handling. Jag är väldigt aktiv i Fältbiologerna som är en miljöorganisation med både miljöpolitiskt- och friluftsengagemang. Jag har också gått på Globala Gymnasiet som fokuserar mycket på mina hjärtefrågor. Men all den tid som jag hittills ägnat globala frågor har alltid varit mer eller mindre teoretisk. Äntligen ska jag få uppleva och förhoppningsvis bidra. Jag hoppas att utbytet ställer mina egna åsikter på sin spets, jag tror att jag kommer bli mer övertygad om vissa medan andra kommer att blekna. Det ska bli kul att berätta om det som jag har upplevt när jag kommer hem. Idag var jag och Marie (som också är utsänd av Stockholms stift) på stiftskansliet och pratade om vad vi ska göra i vår. Jag är jättetaggad!

Nu känns det som att det är dags att ge sig av. Tanzania- here I come!
Glada hälsningar,
Tove