Torbjörn

En halsning fran Tanzania

Hej!

Nu ar det inte langt kvar tills jag aker fran den andra vardforsamlingen till avslutningskursen i Bukoba. Jag kanner darfor att jag i alla fall maste skriva ett blogginlagg till, aven om internet knappt fungerar!

For tillfallet bor jag tillsammans med Tove hos en jattemysig vardfamilj i ett pastorat som heter Ibuga. Familjen bor i en liten by hogt uppe pa ett berg och det ar inte lika hett har pa dagarna, som det ar i Bukoba. Vi kan darfor ta promenader pa dagen utan att bli helt genomsvettiga! Vid ena kanten av berget finns ett ca 100 m hogt stup, dar ett vackert vattenfall stortar ner i en dal med tat djungel. Jag och Tove har varit dar och det var mycket haftigt!

Det marks tydligt att folk visar sin religiositet mer har an hemma i Sverige. Till exempel heter var femariga ”bror” Hallelujah och var andra bror, som ar tre ar gammal, heter Ombeni (vilket ungefar betyder ”tillbedjan” pa swahili). Vara ”broder” ar mycket livliga och tycker om nar vi busar med dem. Bada vara vardforaldrar arbetar som larare, sa bada kan tala engelska. Om nagon i tanzanska familjer kan tala engelska ar det oftast bara mannen, eftersom man mestadels satsar pa pojkars utbildning har (men det har, som tur ar, blivit vanligare att aven satsa pa sina dottrars utbildning pa senare ar). Vi ar darfor mycket glada att var vardmamma kan tala engelska, sa att vi kan diskutera samt fraga saker om tro och samhalle och fa svar aven utifran en kvinnas perspektiv.

For ett tag sedan foljde jag med mina vardforaldrar till en examensceremoni for eleverna som har avslutat fjarde aret av ”secondary school”. Skolsystemet i Tanzania ser inte alls ut som i Sverige. Efter den obligatoriska grundskolan i Sverige studerar de flesta 3 ar pa gymnasiet och kan sedan lasa vidare pa universitet. Om man vill studera pa universitet i Tanzania maste man efter grundskolan (som har heter primary school) forst studera fyra ar pa ”secondary school” och sedan tva ar pa ”upper secondary school” (som ocksa kallas for ”advanced level”). De allra flesta som avslutar det fjarde aret pa ”secondary school” ar 19 ar gamla och maste alltsa ga i skolan ytterligare tva ar innan de kan soka till universitetet. Om vi hade haft ett liknande system i Sverige skulle jag fortfarande suttit i skolan nu, istallet for att vara har och uppleva en massa haftiga saker i Tanzania, sa jag ar tacksam over att ha gatt i den svenska skolan!

Pa allhelgonadagen var jag och Tove pa korovning med ungdomskoren vid kyrkan i byn vi bor i. Kyrkan ligger uppe pa kanten av berget och nedanfor ligger grona dalar. Langre bort finns flera andra stora berg och det paminner lite om de svenska fjallen (fast det ligger ingen sno pa topparna forstas!). Efter korovningen gick vi och satte oss vid nagra stenar for att kolla pa solen, som gick ned bakom ”fjalltopparna”. Vi satt tysta och tankte pa avlidna nara och kara. Vi gick hem i skymningsmorkret och det var sa fint med alla eldflugor som svavade omkring mellan banantraden. Nar vi kom hem tande vi ett ljus tillsammans med vardfamiljen, sjong en sang, bad och hade en fin stund tillsammans. Men allting avbrots sedan snabbt nar var vardpappa satte pa TV:n pa hogsta volym… Jag och Tove kande oss i alla fall glada over att ha lyckats fa till ett litet allhellgonafirande!

Hoppas ni har det bra, var ni an befinner er i varlden!

Soliga halsningar fran ett ca 28-grader varmt Tanzania

Torbjorn