Emilia

Vad har vi nu missat?

31 oktober. Halloween? Allhelgona? Día de la Reforma (reformdagen)! Den lutherska kyrkans födelsedag, då datumet i år, 2014, markerade att 497 år passerat sedan Martin Luther spikade upp sina 95 teser på kyrkporten i Wittenberg och därmed inledde en process som kom att förändra kyrkostrukturen i grunden.
Här inom ILCO laddade man ordentligt med förberedelser och bibelstudium inför firandet i form av stor, gemensam mässa på huvudkontoret i söndags. Ämnet togs upp såväl under gudstjänster som andakter på förskolorna under veckorna innan den 31e. Det märktes att detta var något viktigt – identitetsgrundande – och det kan man ju förstå då det faktiskt gäller våra kyrkors rötter. Ja, våra, kyrkor. Svenska kyrkan råkar nämligen också tillhöra Lutherska Världsförbundet och grunda sin teologi på Luthers upptäckt – att Guds nåd, inte människors handlingar, utgör grunden för räddningen.
Hur kan det då komma sig att jag inte kan dra mig till minnes att detta datum riktigt uppmärksammats i de kretsar av Svenska kyrkan jag rört mig i? Hur kommer det sig att när jag nämnt reformdagsfirandet för kyrkotillhöriga nära och kära hemma i Sverige har de utan undantag reagerat med ”Va?”, ”Vad är det?” och ”Vad har vi nu missat?”
Ja, jag är fullt medveten om att den 31 oktober sammanfaller med allhelgonahelgen, men kanske kunde man ändå ta tillfället i akt att vid något tillfälle under de här dagarna uppmärksamma och tala om reformen? För hur många har egentligen koll på vad den faktiskt innebar, förutom en kort sammanfattning man fick av historieboken i femte klass? Dessutom råkar det, vilket den som roat sig med lite huvudräkning under läsningen redan listat ut, vara 500-årsjubileum om tre år. Jag tänker utgå ifrån att SvK på något vis ämnar delta i firanden runt jubileet och visst vore det då trevligt om kyrkans medlemmar verkligen såg ett värde i detta istället för att enbart rynka på pannan och tänka:
”Vad har vi nu missat?”

"Kyrkan utan väggar" firar gemensam mässa med anledning av kyrkoreformen