pimkarlstrom

Curitiba

Wow. Curitiba! Enormt vacker stad med fantastiska kontraster. I måndags kväll trillade jag in och nu torsdag eftermiddag är det dags att röra på oss. Vi är ett par som ska passa olika flyg samt äta middag en sista gång ihop sedan tar vi fyra (jag, Erik, Marie och Anna) flyget till Rio, väntar där en sväng och påbörjar sedan långflyget hemåt. Jag kan inte fatta att tre månader redan har gått!

Under de senaste dagarna har vi försökt knyta ihop säcken så som vi påbörjade den i Sao Leopoldo för tre månader sedan. Då pratade vi om vad som händer när människor bygger saker tillsammans, hur olika det kan se ut med olika medel och utmaningar såsom ekonomi, engagemang eller motstånd. Vi pratade då om att den lutherska kyrkan fungerar i stora drag fungerar likadant, att vi delar samma tro men långt ifrån samma liv, och det är inte förrän nu jag kan instämma fullkomligt även i det senare. Vi pratade även om det mod vi bar på och det mod vi skulle komma att möta, och jag kan inte säga annat än att det överväldigat mig. Så när vi nu försöker återknyta efter alla nya upplevelser och erfarenheter är det nästan på gränsen till ett desperat sätt jag försöker kasta mig efter den röda trådens början för att ens ha någon chans att greppa vad det är vi har gjort under tre månader. Skillnaden nu jämfört med Sao Leopoldo är ju att vi nu fått erfara och att vi numer bär på en annan typ av ryggsäck. Det är häftigt och det finns mycket att prata om! Känslor, tankar, idéer, jag är överallt och ingenstans. Bevisade det genom att dra ut min 15 minuter långa presentation till en timme utan att någon märkte det, tada! Vi har också pratat om de utmaningar vi står inför nu, något som nästan är ännu viktigare. Hur vi fortsätter bära, dela och agera. Whoooaah.

Förutom att prata hål i huvudet på varandra har vi också hunnit utfoska staden i raketfart. Jag har åkt turistbuss för vad jag vill minnas första, kanske andra, gången i mitt liv och fått se dessa stora kontraser mellan parker, vatten, villor och skyskrapor. Vi hoppade av vid en superfin park för att promenera lite och senare gått på Oscar Niemeyer-museet som hade flera olika utställningar, bla. Frida Kahlo och Sebastiao Sasom jag gillade bäst. Vi har ätit cupcakes, provat instrument och orkesterliv med Escola Popular och kollat in julmarknaden. Enormt bra avslut. Jag är så glad för dessa tre månader.

uritiba

park