Maja

Introduktionskurs i Sigtuna

Här är vi – Några av oss i Ung i världsvida kyrkan 2016

Hej där!

Mitt namn är Maja och jag är en av de utbytesdeltagare som kommer åka till Tanzania under hösten 2016. Under den senaste veckan har jag och de andra i årets Ung i världsvida kyrkan-grupp träffats för första gången och tagit del av olika förberedelser inför våra resor till hösten. Kursen hölls på Sigtuna folkhögskola, som ligger kring Mälarens fina miljö. Vi tog del av allt från intressanta föreläsningar om Svenska kyrkans internationella arbete, kulturmöten och övningar i ställningstagande, till diskussioner med landgrupper, träff med tidigare deltagare och en workshop med afrikansk sång, rytm och dans. Vi har fått fantastiskt god mat (6 gånger om dagen – gott!) och lärt känna varandra under några intensiva, men väldigt roliga dagar.

Det som väntar härnäst är egna förberedelser under sommaren. Det är mycket som ska fixas och trixas med innan vi sätter oss på våra plan ut i världen i september. Exempelvis ska vi ta en hel del olika vaccin för att skydda oss mot sjukdomar, köpa bra grejer att ha med i packningen (som myggnät t.ex.), kontakta stift och församling för att sprida ordet om att våra resor, ordna med visum till en del av länderna och mycket mer. Vad gäller visum till Tanzania så är det lite knepigt, eftersom det är ett 90-dagars turistvisum som gäller från den dagen man får sin stämpel i passet. Eftersom vi ska vara iväg i ca 85 dagar är det väldigt tight inpå avresan som vi måste stämpla och vissa av oss har långt till ambassaden i Stockholm. Men det ska nog lösa sig på något sätt! Vi är ju inte de första som ska göra det här. 🙂

I augusti träffas vi igen och då under en längre period på två veckor. Alla 18 deltagare utgör ett superhärligt gäng och vi ser nog alla fram emot språk- och avresekursen i mitten på augusti. Då kommer vi befinna oss i Uppsala, för att lära oss mer om språk, säkerhetsfrågor, träffa regionsansvariga och få reda på annat som är bra att veta. Tanzaniagänget kommer sedan att resa iväg den 8 september.

Just nu ser jag fram emot hösten med både spänning, iver, en gnutta rädsla, men mest glädje och förväntan! Det kommer bli en unik resa, minst sagt!

/ Maja Väpnare, Lunds stift