Jesu moder är vår syster

Jungfru Maria och barnet i Götene kyrka

..så sa Luther om Maria. Söndagen som varit är dagen vi minns hur Maria blev gravid och så småningom födde Jesus. I en profetia hos Jesaja står det att Det barnet också är ”Gud med oss”.

Götene kyrka har, som många andra kyrkor i bygden, en mycket vacker skulptur av Maria och barnet. Jesusbarnet är nämligen inte bara något man pyntar med till jul utan ständigt aktuell. Detta att Gud har blivit människa och gått i våra skor är ju helt ofattbart stort när man tänker närmare på det. Gud själv vet hur vi har det. Han vet hur det är att vara människa och vara glad, rädd, ensam, ångestriden, arg och allt annat som vi människor lever med i våra liv. Inget är främmande för Gud; han vet till och med hur det är att möta döden.

Jesus har verkligen visat att han är ”Gud med oss”. Han finns med oss i allt. Och anledningen till det är att han alltid vill vårt bästa. Så fantastiskt är det med Gud enligt den Kristna tron. Det är värt att påminna sig oftare än till jul.