• Vandra Vägen
  • "Mänsklig gudstjänst" av Modéus: en präst gör ingen gudstjänst

"Mänsklig gudstjänst" av Modéus: en präst gör ingen gudstjänst

Mänsklig gudstjänst

Jag har haft anledning att fundera igen kring en bok jag läst tidigare. Nämligen ”Mänsklig Gudstjänstav Martin Modéus. Den är ett måste att läsa för alla som arbetar med gudstjänster i Svenska Kyrkan. Den handlar dels om vad en gudstjänst har för förutsättningar, dels om vilka ”systemfel” man måste försöka undvika för att gudstjänsten ska vara människovänlig och gemenskapsfrämjande.

Läs den boken. Det jag framförallt har att ta till mig för egen del (och det gäller något som är lika viktigt att förstå vare sig man är präst eller annan gudstjänstfirare) är vad jag skrivit i rubriken. ”En präst gör ingen gudstjänst”. Gudstjänsten består av oss som är där tillsammans, gudstjänstfirarna. Agendan kanske finns där som ett slags karta för att kunna orientera sig, men den är inte själva gudstjänsten. Gudstjänsten är att vi tillsammans möts inför Gud.

Martin Modéus, numera biskop i Linköping, har mycket på fötterna och det märks. Samtidigt är boken härligt konkret. Framförallt argumenterar han på ett sätt som gör att man kan hålla med oavsett kyrklig tradition, vi möts alla i att vi vill att gudstjänsten ska vara levande, gestalta gemenskap, vara ett ankare i våra liv. han gör det också enkelt. Det handlar inte om att uppfinna nya hjul eller egentligen anstränga sig så hemskt mycket mer. Det handlar istället om hur man kan skapa en struktur som inte kör i diket på samma sätt som vi tenderar att göra.

För att det ska bli verklighet måste många fler förstå att gudstjänsten är deras. Den är vår tillsammans. Prästen ingår där men en ensam präst är minsann inte mycket till Kyrka.

Modéus, Martin, Mänsklig gudstjänst, Om gudstjänsten som relation och rit, Stockholm: Verbum, 2005