Menlösa barns dag och kyrkoåret

Stenrelief av hemskheterna

Idag är det dagen som egentligen numera heter ”värnlösa barns dag”. Dock tror jag att den fortfarande oftare kallas menlösa barns dag även om få vet vad ordet betyder eller vad det egentligen är för en dag. Ordet är ju kul i vilket fall, och så kan man ju skämta. Som här i familjen Levengood…

I andra länder framgår det lite tydligare vad dagen påminner om. ”The holy innocents”, det vill säga de barn som enligt matteusevangeliet 2:16-18 blev offer för kung Herodes i hans försök att komma åt den nyfödde kungen i Betlehem. Josef, Maria och barnet flydde till Egypten och de tre stjärntydarna återvände inte med information till Herodes om vart han kunde finna barnet. Det står i bibel 2000:

16När Herodes märkte att han hade blivit lurad av stjärntydarna blev han ursinnig, och han lät döda alla gossar i Betlehem och dess omnejd som var två år eller därunder; det var den tid han hade fått fram genom att fråga ut stjärntydarna. 17Då uppfylldes det som sagts genom profeten Jeremia: 18Rop hörs i Rama, gråt och högljudd klagan: Rakel begråter sina barn, hon låter inte trösta sig, ty de finns inte mer.
Även om det kanske är tydligare med påsken så är även julen en slags realtidsdrama i kyrkoåret. I tur och ordning och rimlig takt färdas vi genom händelserna i evangelierna; från födelsen, herdarna, flykten till Egypten, barnamorden, trettondagen (här haltar väl ordningen lite mellan kyrkoår och bibel?). Därefter fortsätter det med Jesus i templet, dop och så vidare ända till påsk och pingst. Mycket pedagogiskt!

Hur har du det med kyrkoåret? Är det till hjälp eller förvirrar det mer?