X-men, kallelsen och Guds folk

Jag har med god timing läst den gamla klassiska x-menserien ”days of future past” från 1980. Den utspelar sig också i den fjärran framtiden… 2013, vilket får en att tänka att hur illa det än är i världen så har det faktiskt inte blivit SÅ illa än.

Jag brukar skriva om olika tecknade hjältar på Vandra Vägen. Läs det jag skrivit om Batman, Stålmannen och Avengers vet jag. Men vad är det då som gör att x-men platsar i en prästblogg?

För den som sett någon av x-menfilmerna är det rätt tydligt att mutanterna framställs så att de liknar judiska folket. Så är det också i serien på bilden. X-men representerar en grupp som är fruktade och hatade, som används som syndabockar och som vissa tycker borde utrotas.

Jag tycker också det finns likheter mellan x-men och den kallelse man har som kristen. Tänk till exempel på följande:

Precis som de första lärjungarna blir de kallade av en ”rabbi” -Professor X. I Bibeln står det att det som inte var något i världens ögon, det valde Gud ut. Varje kristen är på samma sätt kallad till att tillhöra en ny gemenskap med Kristus i centrum.

Varje individ i X-men är unik med unika förmågor. Dessa får de nu öva sig i att använda för att rädda världen från faror. För att det ska bli bra måste de arbeta tillsammans och inte se varandra som konkurrenter. Så är det förstås också med kristen tro. Paulus beskriver Kyrkan som en kropp med många kroppsdelar som tillsammans har att försöka följa Jesus och arbeta för Guds rike. Det stämmer också med vad man i kyrkans värld brukar kalla för ”gåvoupptäckande”, det vill säga att lära känna och utveckla de speciella gåvor Gud lagt ned i mig så att de kommer andra till del.

De är rätt färgstarka också, x-men. Så vill jag också föreställa mig Kyrkan. Ju mer befriade vi blir till att leva som de vi är skapade till, desto mer av personlighet bör vi också få. Kyrkan är inte tänkt att vara någon grå massa utan en gemenskap som visar på den kreativitet och mångfald som har Gud som upphov.

UPPDATERING
Jag fick de här kommentarerna på twitter av @standupmackan, läs och begrunda

Har du läst x-men eller sett några av filmerna? Kan du se fler paralleller mellan Kyrkan och mutanterna?