Bland gravarna på Götene kyrkogård

Det har varit ett fint (tycker i alla fall jag) inslag på Vandra Vägen de gånger texter från olika gravstenar fått tala. Det har varit alltifrån min egen gravsten till oskyldiga barn och missionärer från Skraltbråten till sin tids främsta personligheter.
Nu har jag gått runt på nära håll nämligen på Götene kyrkogård.
Korset ovan hör till de riktigt, riktigt gamla gravarna. Tyvärr är det inte mycket jag kan tyda mer än att det (uppenbarligen) har formen av ett kors (symbolen för död och uppståndelse) och att bokstäverna IHS står där. IHS kan läsas antingen de första bokstäverna i JESusnamnet på grekiska eller som en förkortning av ”Iesus Hominem Salvator” -Jesus, människornas frälsare.

”Gud, dig min sak hemställer jag, gör med mig efter ditt behag” -står det på denna pampiga gravsten.

I all sin enkelhet tycker jag den här talar starkt till mig; ”TILLS MORGON GRYR”

Och denna; ”VID DESSA STOFT EJ DÖDENS KYLA KÄNNS. MEN GLÖDEN AV EN KÄRLEK UTAN GRÄNS”
Och från taggen #mingravstenstext på twitter: ”Där du står nu stod jag en gång. Där jag nu är skall du en gång vara”.