• Vandra Vägen
  • Stefan Nordlander gästbloggar om Jesus som Pelikan!

Stefan Nordlander gästbloggar om Jesus som Pelikan!

Jag har glädjen att presentera ännu en gästbloggare på Vandra Vägen. Det är Stefan Nordlander, präst i Rommele och kunnig om många saker. I fotobloggposten från Kållands Åsaka kyrka visade jag bild på en pelikan målad i taket och lovade återkomma om varför man målat sådana i kyrkor. Det är just det som Stefan benar ut idag! Lämnar ordet till Stefan:
Jesus och Pippi Pelikan, vilken är den gemensamma nämnaren?

Vad har Jesus med Pippi Pelikan att göra?
En av de för moderna ögon märkligare symbolerna i Kristen bildkonst är pelikanen. Vad kan en vattenlevande fågel med näbbsäck och lång näbb ha med världens frälsare att göra?

Förklaringen står att finna i att man i antika beskrivningar av pelikanen kunde lära sig att när det var ont om mat, högg pelikanen sig i bröstet och matade på det sina ungar med sitt blod. Kristna författare såg naturligtvis likheten med Jesus, som gav sitt blod på korset för människans räddning till evigt liv och till och med fortsätter att ge sitt blod i nattvarden, för att ge förlåtelse och styrka i vardagens prövningar. En variant på temat (som finns belagt till och med i en folksaga från Indien), var att pelikanen återuppväckte sina ungar från döden. I Physiologus, en tidig kristen skrift som försöker ge en allegorisk förklaring av naturens fenomen, beskrivs pelikanen så här (fritt översatt från en engelsk översättning):

”De små pelikanerna hugger sina föräldrar och föräldrarna slår tillbaka så att de små dör. Men på tredje dagen hugger sig moderpelikanen och öppnar sin sida och utgjuter sitt blod över de döda ungarna. På detta sätt blir de återupplivade och helade. Så säger också vår Herre Jesus Kristus genom profeten Jesaja: ”Barn har jag fostrat och vårdat, men nu har de brutit med mig.” (Jes 1:2). Vi blev slagna av Gud, eftersom vi tjänade det skapade istället för skaparen. Därför bevärdigade han sig att stiga upp på korset, och när hans sida blev genomborrad, flödade blod och vatten ut till vår frälsning och evigt liv. ”

Mässhake med pelikan och pelikanungar på, Upphärad

Det här kanske vi frestas att skratta åt idag – vi kan ju genom wikipedia få reda på att pelikanen, när hon ger sina ungar mat, trycker näbben mot sitt bröst på ett sätt som skulle kunna uppfattas som att hon hugger sig själv i bröstet.

Det hon i själva verket gör, är att tömma sin näbbsäck så att verkligen allt ska komma ungarna till godo. Å andra sidan är ju inte det så olikt Jesus, som verkligen gav allt för oss. Istället för att skratta – de tidiga kristna använde ju de vetenskapliga källorna de hade – kanske vi kan inspireras att se vad vi kan förstå om Gud genom skapelsen och vetenskapen?

Pelikankrönt ljuskrona från Upphärads kyrka kor

Till slut, en vers ur Thomas av Aquinos hymn ”Adoro te devote”:

Pie Pelicane, Jesu Domine,                                 Herre Jesus, du Goda pelikan,

Me immundum munda tuo sanguine:                  tvätta mig ren i ditt blod,

Cujus una stilla salvum facere                             av vilket en enda droppe kan befria

Totum mundum quit ab omni scelere.                 hela världen från alla synder