• Vandra Vägen
  • Dick Harrison och västergötlands största kändis

Dick Harrison och västergötlands största kändis

Dick Harrison i Götene församlingshem

I regel är jag inte bra på att skriva om sånt som hänt nyligen. Vandra Vägen är en långsam nyhetsbyrå eftersom så mycket hänger på när jag har en stund över att skriva på. Sen vill man ju också göra rättvisa åt det man skriver om så då stiger lätt ambitionsnivån.

Nåja. Dick Harrison har varit i Götene församlingshem (och fyllt det med folk, från början var tanken att det skulle vara i Götene kyrka men den hade inte ens räckt till hälften tror jag) och talat om Sankta Helena/Elin. Vårt lokala helgon och finansiär av Götene kyrka.

Dick återkom till att våra historiekunskaper begränsas av hur vi helst ser på vår värld. Sankta Helena var allt från 1100-talet till 1500-talet västsveriges mest kända person. Det är 400-500 år! Sedan lyckades ärkebiskop Angermannus på under 1500-talets reformationsstrider utplåna kulten och så småningom minnet av Helena så att nu mycket få känner till henne. Angermannus letade upp reliker, fyllde igen källor och samlade ihop helgonbilder och grävde ner på okänd plats. Nu var det nya vindar och protestantismens gryning.

Sedan talade Dick Harrison om själva berättelsen. Själv trodde han att Helena var skyldig till att anstifta det mord som hon var anklagad för men att det å andra sidan kanske inte var så klandervärt. Som han förstod det var Helena en slags smådrottning över bygden och därför tvungen att agera som polismakt så att alla kunde känna sig trygga även i dåtidens samhälle präglat av maktens rätt. Att hon sedan blev helgonförklarad förklarade han med att hon varit en mecenat för kyrkan som led martyrdöden efter att syndfri ha återvänt från sin pilgrimsfärd till Jerusalem. Klart att hennes släkt utnyttjade det för att bygga sig ett socialt kapital!

Hur det nu än var med Helena så menar han också att berättelsen om henne öppnar ett spännande fönster till en annorlunda historieskrivning än vi är vana vid. Helena var en stark kvinna och en ledare i samhället under en mycket dynamisk tid i vår landsända. På 20-30 år byggdes plötsligt mängder av dyra och välbyggda romanska stenkyrkor och den kristna tron konsoliderade sig i bygden.

Enligt gängse uppfattning FANNS det inga starka och självständiga kvinnor vid denna tid. Men uppenbarligen är det en felaktig uppfattning som senare människor antagit utan skäl. Dick hade många andra exempel på liknande starka medeltida ledande kvinnor!

För 900 år sedan var gamla skaraborg ett maktcentrum i landet, nu är det ett bakvatten. Hade det legat en stor stad eller ett universitet intill hade den medeltida historien här undersökts arkeologiskt på ett helt annat sätt, menade Dick Harrison. Så är det säkert, hoppas att det kan bli ändring på det! Nyckeln är tydligen att skapa mer uppmärksamhet kring Helena och göra henne känd igen i vårt land. Denna bloggpost får vara ännu ett ödmjukt bidrag till det arbetet.