Gud ser dig (var glad för det)

Guds allseende öga på altaret i Ova kyrka
En kristen symbol jag kan vara kluven inför är den här. En triangel för treenigheten omgiven av det gudomliga ljuset. I mitten finns ett öga för Guds allseende blick.
Tanken bakom är förstås att vi inte kan se Gud eller avbilda treenigheten så därför får vi göra det i abstrakt form. En triangel. Ett öga. Ljus.
Men hur är det för dig när du tittar på bilden? Själv har jag alltid tyckt att det där ögat är rätt strängt granskande. Är det så vi bäst förstår Guds allvetande? Domarens blick?
Vi vet ganska bra hurdan Gud är eftersom Jesus uppenbarat det. Gud är som Jesus. Inte som en formel utan som en person med engagemang och omsorg om oss. Givetvis också ett obegripligt mysterium och för stor för våra mänskliga ord men ändå vet vi på ett sätt tillräckligt för att kunna relatera till Gud.
Om vi inte lärt känna Gud genom Jesu person kan vi inte läsa ut något liknande av den här symbolen, i den ser vi förmodligen bara skrämmande helighet. Då tycker vi att blicken är sträng snarare än kärleksfull.
Gud ser dig. Hur känns de orden? Som ett hot?
Det behöver inte vara ett hot att Gud ser oss. Det är snarare, om vi förstår det genom Jesus, ett löfte. Den engagerade kärlekens blick vilar på oss varje stund. Är det inte just att vara sedd som vi så ofta längtar efter?