Får man ta kort på gudstjänster?

Fotad på gudstjänst, ser lite störd ut?

Det fotograferas mycket på gudstjänster nu för tiden. Då tänker jag inte på att folk vill ha samlarbilder på prästen (det har inte blivit något stort problem för mig än i alla fall?) utan framförallt fotgrafering på dop och bröllop.

Jag brukar försöka säga till i början på dop eller vigselgudstjänst om att låta bli kameran under de centrala delarna av gudstjänsten (själva dopet eller vigselns frågor/löften). Det gör jag inte främst för att jag är en grinig typ som tycker att det alltid ska vara stelt och tyst i kyrkan. Inte heller för att jag inte förstår vitsen med sådana kort. Det är klart att alla vill minnas stora ögonblick i livet!

Nej, anledningen är att fotografering påverkar rätt mycket av det som händer i rummet under gudstjänsten. Det påverkar fotografen själv som, medvetet eller omedvetet, ställer sig på distans och blir åskådare till det som sker genom sökaren på kameran.

Det påverkar de som står där framme i allas åsyn mitt i en av livets heligaste stunder av att ge löften till varandra. Det försämrar deras chans att vara närvarande i det som sker.

Det påverkar mig som präst och mitt förhållande till gudstjänstfirarna i bänkarna. Koret blir en estrad, folket i bänkarna åskådare. Jag blir en som producerar andlighet istället för att det är en gudstjänst vi firar gemensamt.

Jag tror att i vår tid då kameran alltid finns med oss i mobilen och på andra sätt måste vi fundera lite mer på när det är lämpligt att fotografera och när det är lämpligt att låta bli. Gudstjänsten är tänkt att vara ett heligt möte men om vi är för upptagna med annat uteblir mötet i värsta fall på grund av det.

Så svaret på frågan i rubriken är… nja. Får får man kanske men är det alltid en bra idé?