• Vandra Vägen
  • Vandra Vägens exklusiva Q & A-guide till adventstiden!

Vandra Vägens exklusiva Q & A-guide till adventstiden!

Också ett intåg: en dinosaurie som kommer med helikopter till stan…

Jaja, exklusiv och exklusiv. Det är väl snarare så att minst två av de här sakerna sägs av 97% av alla adventspredikanter VARJE ÅR. Kanske är det ändå ett och annat som är nytt för dig, i så fall är jag glad att reda ut begreppen kring alla märkliga adventsuttryck.

ORDET ADVENT
Betyder ankomst. ”Adventus Domini” på latin betyder ”Herrens ankomst” och det är ju det vi firar. Adventstiden är förberedelse för julen, Jesu ankomst till denna värld. På teologiskt fackspråk kallas det ”inkarnationen”, att Gud ”blir kött” eller ”människa” om man vill uttrycka sig mindre brutalt.

MEN ÅSNEGREJEN DÅ?
Jo, vi vet att Jesusbarnet ska födas men den här vuxne Jesus som rider på en åsna? I bibeln och teologins värld låter man ofta olika texter och händelser belysa varandra. Så är det också i det här fallet, både inkarnationen i julen och Jesu intåg i Jerusalem är ju olika slags intåg så då kan man läsa båda och förstå olika aspekter av att vem det är som kommer till oss. Fiffigt det!

NYÅRSFIRANDE
Kyrkans år börjar med advent. Det är ju helt logiskt egentligen att det börjar med Jesu födelse, det är ju liksom startskottet på evangeliet, och adventstiden är ett slags förspel till det. Alltså börjar vi om året strax före jul medan sekulära världen bestämt sig för att man vill fira den första januari.

KRISTI BRUD, ÄR DET HÄR EN SEKT?
”Gläd dig, du Kristi brud” sjunger vi i en av de kända adventspsalmerna. Någon kanske fortfarande associerar det till pingstförsamlingen i Knutby och mordfallet där? Talet om Kristi brud är förstås mycket äldre än så, Kristus liknar sig många gånger vid en brudgum och hans Kyrka är därför på ett sätt en brud. Den Kristus älskar (dig och mig) är alltså Kristi brud. Så enkelt.

VAD BETYDER EGENTLIGEN HOSIANNA?
DET förstår ni, det har jag skrivit en hel utläggning om innan. Läs här!

MEN VEM ÄR DÅ HOSIANNA DAVIDSSON?
”Hjälp oss Davids son”, de vänder sig ju till Jesus med sina rop på hjälp på det sättet på grund av en profetia i Jesaja 11:1ff, där det står om ett skott från Jishajs rot. Jishaj är kung Davids pappa, det ska alltså komma en god kung som David och ge fred och rättvisa åt folket. Det är därför det är viktigt för evangelisterna att visa att Jesus (genom fosterpappan Josef) hör till Davids släkt. Så här står det (i bibel 2000):

1En gren skall växa ur Jishajs avhuggna stam,

ett skott skall skjuta upp ur hans rot.

2Han är fylld av Herrens ande,
vishetens och insiktens ande,
klokhetens och kraftens ande,
kunskapens och gudsfruktans ande.
3Han dömer inte efter skenet,
skipar inte rätt efter rykten.
4Rättvist dömer han de svaga,
med oväld skipar han rätt åt de fattiga i landet.
Hans ord är en käpp på våldsmännens rygg,
de ondas liv blåses ut av hans tal.
5Rättvisan är hans bälte,
troheten bär han kring livet.
6Då skall vargen bo med lammet,
pantern ligga vid killingens sida.
Kalv och lejon går i bet
och en liten pojke vallar dem.
7Kon och björnen betar tillsammans,
deras ungar ligger sida vid sida.
Lejonet äter hö som oxen.
8Spädbarnet leker vid ormens håla,
ett barn sticker handen i kobrans bo.
9Ingenstans på mitt heliga berg
skall ske något ont eller vrångt,
ty kunskap om Herren skall uppfylla landet,
liksom havet är fyllt av vatten.
10Den dagen skall folken söka sig till Jishajs rot, till honom som står som ett fälttecken för alla folk, och platsen där han tronar skall bli ärad.

Dotter Sion då?

Jo, Sion är berget som Jerusalem ligger på och Sions dotter är därför själva staden, eller de som bor i den. Det är staden och dess invånare som får glädja sig, enkelt som en plätt!

Finns det andra uttryck kring advent som du undrat över? Jag försöker gärna reda ut dem också, skriv en kommentar!