Mitt möte med en kristen martyr

Illa behandlade människor ur ett ursprungsfolk, Bani står till vänster om mig i bilden

Jag går fortfarande och tuggar på det där med den kämpande tron. Det har väckt ett starkt minne till liv i mig. Om mitt möte med en martyr.

Våren 2006 var jag med i ett utbytesprogram (”Ung i den Världsvida Kyrkan”) och besökte vår systerkyrka IFI på Filippinerna. Där fick jag resa runt och träffa många olika människor på olika platser.

I stiftet Rizal-Pampanga utanför Manila besökte jag en samling människor som vi ser på bilden ovan De tillhör en av många illa behandlade grupper med ursprungsfolk i landet.

Till vänster om mig står en vänlig man med mustasch, han hette Bani och var djupt engagerad i arbetet för mänskliga rättigheter. Han var inte medlem i ”min” kyrka men tillhörde den stora katolska kyrkan.

Att höja röster för mänskliga rättigheter är farligt på Filippinerna. Landet är mycket korrupt styrt och våld och hot används ofta för att tysta obekväma röster. När jag pratade med Bani berättade han att han flera gånger hade blivit skuggad så att han tog olika vägar hem på kvällen.

Och så sade han det starkaste jag hört i mitt liv, han sade:
”…men vi är kristna, vi fruktar inte döden”.

Så sade han faktiskt. Jo, visst var han rädd men hans inre drivkraft tvingade honom att fortsätta arbeta för det han såg behövde göras.

Jag återsåg senare min följeslagare Jonnah i Sverige under nästa fas av utbytesprogrammet. När jag frågade om Bani berättade hon att han blivit dödad.

Kamp på liv och död med den kristna tron som drivkraft är kanske abstrakt för oss i Sverige men på alltför många håll är det skrämmande verkligt. Jag är mycket tacksam över mitt korta möte med Bani och är stolt att få dela det med dig så här.