Platsen för kejsarens tron

Absiden utifrån

”Absid” är ett märkligt ord som man stöter på i två olika sammanhang. Det ena är på moderna tält med goda vindegenskaper, det andra är på romanska stenkyrkor från medeltiden.

Det är ofta bra att veta lite om symboliken bakom det vi ser i kyrkorna. I mina trakter här kring Kinnekulle finns det flera kyrkor med en halvrund absid längst ut i koret (den del i kyrkan där altaret står). På bilderna ser man en absid i Skälvums kyrka, både utvändigt och invändigt.

Jag har fått lära mig att absiden har sin förebild i det antika kejsarhovet. Där fanns det en rundad nisch i väggen bakom kejsarens tron.

Absiden invändigt.

Kejsarens tron motsvaras förstås av Guds altare, i en del kyrkor ser man också en bild av Jesus Kristus som tronar i makt målad i absiden. Här finns den som egentligen har makten, bortom hur det ser ut i världen vid en första anblick.

Koret i de gamla stenkyrkorna är dessutom en avbild av det allra heligaste i Jerusalems tempel, på medeltiden fanns det alltid ett korskrank emellan koret och resten av kyrkan som motsvarade förhänget i templet. Egentligen var det samma tanke med det allra heligaste, det var där Guds närvaro var särskilt stark, där tronade Gud mitt ibland sitt folk.

Finns det sådana här kyrkor där du bor?