9 blandade tankar på (dom)söndagen

Mycket blandad bild. Freud och Jung på psykologsemenster med gänget.

Igår fick jag se och vara ute i solen en stund. Det var riktigt fint det. Jag hade annars tänkt citera en fyndighet från twitter här idag om att när Leonard Cohen skrev sin berömda rad (citerad av samtliga predikanter i landet tror jag?) ”there´s a crack in everything, that is how the light gets in” så hade han inte sett en svensk novemberhimmel.

Jag hade till och med slagit vad med mig själv om att jag inte skulle få se solen under resten av veckan. Jaja. Jag kan ta den smällen.

Jag har förresten hittat en ny jättekälla till gamla märkliga svartvita bilder från förr på internet så nu kan jag blogga på i några år till.

Idag är det domsöndagen och jag och barnen ska åka på gudstjänsten min fru leder i Björsäters kyrka. Jag hoppas lite på att det ska bli en fotobloggpost efteråt för där har jag bara varit en gång tidigare.

Domsöndagens namn är tungt. På många håll i världen är dagen istället känd som ”Kristus konungens dag” – ett namn som helt klart flyttar dagens fokus till att handla om Guds slutgiltiga seger och upprättande av hela skapelsen. Glad Kristus konungens dag önskar jag dig alltså!

Idag är en sådan dag då det är fint om så många predikanter kan få med en gnutta skapelseteologi i det de säger. Det har historiskt sett varit väldigt lite sagt om det där med hela skapelsens upprättelse.

Om jag hade predikat idag hade jag nog hittat på nån klurig koppling mellan den efterlängtade solen och den efterlängtade sonen. I alla fall om jag hade predikat på engelska (fast det har jag ju aldrig gjort). Då hade det ju låtit likadant i uttalet sun-son.

Fast å andra sidan kanske man ska ta det lugnt med predikantfyndigheterna. Risken är att man låter alldeles för belåten över de fyndiga ordvändningarna. Och så är vi ju inte i England heller.

Jag vill såhär avslutningsvis tipsa om den här fantastiska hemgjorda filmen där spindelmannen (spider man kallas han visst i Sverige också numera) jagar bovar på gatorna i Falun.