Fotobloggpost från Björsäters kyrka

Björsäters kyrka, exteriör

Det har hänt några gånger nu att jag fått med mig kameran när jag farit till ”nya” kyrkor. Nu har jag för andra gången i livet kommit till Björsäters kyrka på mässa.

Altaret i Björsäters kyrka.

(Även) Björsäters kyrka är en vacker kyrka. Det är vackra valv som höjer sig därinne. De har jag inte lyckats fånga på bild. Däremot ser det ut såhär framme vid altaret. Ganska ovanlig altartavla som nog haft fler bilder tidigare i historien.

Mattan innanför altarringen.

Kyrkan fick för övrigt gott betyg av småbarnsfamiljen. Det blev en ovanligt osvettig gudstjänst eftersom jag kunde sätta de små och pyssla vid borden under läktaren. Gott om plats och rätt mycket roliga saker att hålla på med. Jag hörde i stort sett hela predikan. Kors i taket.

Lustig detalj på predikstolen. En ängel? Vilde? Ovanligt med mustasch i vilket fall?

Den här figuren är förbryllande. Är det en vilde? En faun? En ängel? Varför har den mustasch?

Lock till dopfunt.

Det står en medeltida dopfunt nära ingången i kyrkan. Därframme finns en vacker träfunt med lock som används numera. Med kors på locket påminner det om jordklotet med korset rest i centrum?

Ännu en lustig ängel. Ser lite ut som en av hoberna i Sagan om ringenfilmerna?

Avslutningsvis tyckte jag att det här var en fin bild. Helt uppenbart är mannen i familjen präst men man kan ju undra annars om allihop förutom frun tillhör barnaskaran. I så fall har de tolv barn!

Stor prästfamilj på tavla längst ner i kyrkan.

Har du varit i Björsäters kyrka? Skriv en kommentar i så fall!