Fotobloggpost från Tidavads kyrka

Landet kring Tidavad. Vackert och platt, som det ofta är i dessa trakter.

Annandag jul firade vi högmässa i Tidavads kyrka en lång bit rakt ut på landet utanför Mariestad. Tidavad verkar vara en by som till 90% består av jättefina hus och ligger där den ligger på grund av att det varit ett bra ställe för att ta sig över Tidan, numera medelst bro.

En exteriörbild ska man ju ha. Lägg märke till nunan på klockstapeln.

En lustig sak med Tidavads kyrka är att klockstapeln ser ut lite som en konstig gubbe med spetsig hatt. Kyrkan är förresten väldigt fin och får även riktigt högt betyg för lekhörnan för barn.

Maria sörjer sin son.

I kyrkan hittade jag flera mycket vackra konstverk. Här en pietá med Maria och hennes son, nyss nedtagen från korset. Mycket gripande.

Lite dunkelt när lyset släkts men stämningsfullt blev det.

Sådär, nu kan ni slå upp psalmerna också och se vad vi sjöng.

Maria med barnet.

Det fanns även en vackert huggen Maria med Jesusbarnet. Lite lustig är den allt också i detaljerna.

Frostigt glas.

Näst sist en ängel från altaruppsatsen. Jag tyckte först att han var skallig men han har i alla fall rätt högt hårfäste för en ängel. Det är fint att se att de kan se ut så också.

Skallig ängel?

Och som avslutning hade visst kråkorna byggt sig en egen kyrka i trädet utanför. Bjässigt fågelbo. Har du varit i Tidavad någon gång? Skriv en kommentar!