Gud är med oss (i Skälvum)

Gabriel kommer i full fart med sitt budskap!

Här är min predikan från förmiddagsgudstjänsten igår i Skälvums kyrka på jungfru Marie bebådelsedag. Jag hade ett lite mer utvecklat slut då jag talade om Jesus namn också men det har jag skrivit om någon annan gång här på bloggen så jag har kapat ner lite. Det jag skriver om namnet Maria är kanske tveksamt, det verkar vara ett väldigt gammalt och svårtytt namn men hittar man en så här bra uttydning så är det svårt att inte köra på den 😉

Gud är MED oss.

Idag får vi höra om något som går helt tvärt emot hur vi tänker oss att det fungerar. Nu tänker jag INTE på jungfrufödseln faktiskt, även om det nog är så med den också. Nej, det handlar om en djup sanning om tillvaron där vi får ta del av något fantastiskt.

Ett av Guds namn avslöjas. Och i bibeln så är inte namn bara namnetiketter utan de säger alltid något om den som bär dem (Gabriel betyder till exempel ”Guds kämpe”). Vad är det då för namn vi får höra om? Jo, ett barn ska födas och få namnet Immanu El.

Gud. Är. MED. Oss.

Vi tror inte på det nämligen. Redan i berättelsen om Adam och Eva i paradiset blev människan lurad att tro motsatsen. Ormen viskade i Evas öra och sa ”har Gud verkligen ert bästa för ögonen när han säger att ni inte ska äta frukten? Är det inte så att Gud bara vill undanhålla er en massa bra saker? Kan ni verkligen lita på Gud?

Ni får fundera på det här nu och under dagen och så och fundera på om ni tycker det stämmer för er men för min del tänker jag att det är så med oss människor att vi har tillitsproblem när det gäller Gud. Vi lever med en kluven gudsbild där vi visserligen utåt säger att Gud är kärleksfull och god men samtidigt tror vi att det inte riktigt gäller för alla. Inte de vi inte tycker om. Vågar vi tänka lite längre ändå, men det kanske vi inte gör för det gör ont att tänka tanken klart, så tänker jag nog långt inne i hjärtat att Gud inte riktigt tycker om mig. Att jag borde vara någon annan, att jag borde göra bättre ifrån mig, vad det nu än kan vara. Ormen har lurat Eva men den har också lurat mig. Och dig också tror jag. Vi vågar inte lita på att Gud vill oss väl.

Enda lösningen på vårt tillitsproblem är egentligen att Gud tar initiativet och söker upp oss. En ängel kommer till Maria. Den säger samma sak som vi fått ana från namnet Immanuel i profetian. ”Var inte rädd Maria, Herren är med dig”. Gud är med oss. Inte mot oss. Vi kan titta lite på Marias namn också när vi ändå är igång med namn. Namnet Maria kommer förmodligen från egyptiskan från början och det ger oss ännu en ledtråd i vår berättelse för Maria betyder ÄLSKAD.

Du högt benådade. Så säger ängeln till Maria men vi får våga oss på idag att tänka att ängeln skulle säga detsamma till dig och mig. Du Guds Älskade. Var hälsad.

Gud är inte mot oss. Gud är med oss, Gud vill oss väl och vi är Guds älskade. Livet skulle se helt annorlunda ut om vi kunde förstå det. Vi kanske kan ana det ibland i alla fall?

Så börjar ängelns möte med Maria. Med att hon får veta hur Gud ser på henne. Sedan får hon ett uppdrag. Hon ska föda en son som ska kallas den högstes son. Gud blir människa genom henne. Ordet blir kött.

Vi har också uppdrag från Gud. Det har alla människor. Vi har människor omkring oss som vi får finnas till för, det finns situationer som vi står i där det finns saker som behöver göras och så vidare. Ofta är det ganska oansenliga saker vi kan göra för Guds rike men så tänkte kanske Maria också när hon bytte den 1000e blöjan eller så.

När vi tänker på att vi liknar Maria på det sättet att vi har uppdrag från Gud i stort och smått så fastnar vi lätt i vad det är vi ska göra eller så men vi får komma ihåg att det inte startade där för Maria och inte för oss heller. Maria behövde inte vinna Guds kärlek genom att göra ett bra jobb. Hon var redan Guds älskade. Det hade hon alltid varit, det kommer hon alltid att vara. Hon kanske inte visste om det eller hade förstått det fullt ut men det var så. Och så är det med oss också; DU är Guds högt benådade.

Kärleken är den enda verkligt skapande kraften i världen. Det är talande att det är ur kärleksmöten som nytt liv uppstår. Den nya skapelse som bibeln talar om kan vi inte själva åstadkomma, den kommer av sig själv när Guds kärlek når oss på djupet. Det viktigaste en kristen kan göra är att öppna sig för den heliga Andens verk i oss så som Maria gjorde.