Guds båda folk?

St Hans kyrka i Linköping

I nya testamentet står det om de tidiga kontroverserna bland de som trodde på Jesus som Messias. Till en början var ju alla Jesus lärjungar och apostlarna och kvinnorna runt honom judar. De fortsatte dessutom vara judar, det var bara det att de var övertygade om att Jesus var den Messias de väntat på. Om än på ett helt annat sätt än de väntat sig att Messias skulle agera.

Frågan som snabbt uppstod var huruvida de hedningar som snart började ansluta sig till de Jesustroende skulle behöva bli judar först för att kunna bli kristna. Skulle de omskäras och leva efter alla buden i toran? Med Paulus i spetsen kom de tidiga ledarna fram till att hedningarna inte måste bli judar. De fick fortsätta leva efter de bud som gällde alla folk alltifrån Noas dagar men i övrigt tänkte man sig att Gud hade andra planer för de ickejudiska folken så de behövde inte alla bli judar.

Efter bara några hundra år var situationen helt tvärtom. De hednakristna dominerade nu helt i antal och gick fort skilda vägar med sina judiska kristna syskon. Jag ska skriva mer om den perioden om någon dag eller så. Hur som helst tog de hednakristna avstånd från de judekristna så till den grad att de kom fram till att MAN KUNDE INTE VARA KRISTEN OM MAN SAMTIDIGT VAR JUDE. Ville man vara kristen krävde de att man skulle ta avstånd från det judiska sättet att leva.

Hur det kunde bli så ska jag bena vidare i här på bloggen men idag kan vi nöja oss med att ta en titt på bilden ovan. Den är tagen i S:t Hans kyrka i Linköping som är målad med motiv från uppenbarelsebokens inblick i himlen. Vi ser Guds tron i mitten och runt den det som skildras i Uppenbarelseboken 4:4:

”Och runt om tronen såg jag tjugofyra troner, och på tronerna satt tjugofyra äldste, klädda i vita kläder och med kransar av guld på huvudet.”

Att de är 24 tolkar jag (och jag tror jag är på säker mark här?) som att det är representanter för de 12 stammarna i Israels folk, men också 12 till som representerar de nya troende genom de 12 apostlarnas arbete. Det förbund som räcks till alla folk betyder inte att Gud på något sätt skulle brutit sitt eget förbund med det judiska folket. Här är de alla samlade sida vid sida. Två Guds folk?

Det kommer mer av de här tankarna framöver för det har en hel del konsekvenser för hur vi bör tänka om både det ena och det andra. Skriv gärna en kommentar om hur DU tänker!