Ängeln Mikaels kyrka

DSC_0861

Jag lovade er en fotobloggpost från Hamburg. Jag har ju fotograferat en och annan kyrka för bloggen så på sätt och vis fortsätter jag på den vägen nu. Samtidigt är kyrkan för dagen lite annorlunda än den genomsnittliga kyrkan på den västgötska landsbygden. Här är nu ”Hauptkirsche Sankt Michaelis” i bild.

DSC_0856

”Michel” ligger nära hamnen i Hamburg och tornet syns lång väg. Inte långt därifrån ligger för övrigt också Svenska Kyrkans utlandsförsamling i Hamburg som vi också besökte.

DSC_0868

Altaruppsatsen är verkligen anslående. I centrum har vi den uppståndne Kristus och däröver Jesus på korset och Anden.

DSC_0869

Jag fick inte riktigt ihop det först eftersom det inte stämde med mina fördomar men ”Michel” är alltså en luthersk kyrka. Trots det har den alltså uppkallats efter ett ”helgon” (det är inte helt korrekt eftersom St Mikael är en ängel).

DSC_0865

Predikstolen är en imponerande och lite lustigt snäckformad konstruktion.

DSC_0866

Och högt uppe på dess topp står en ängel med skriften. A och O står det i.

DSC_0870

Det var middagsbön i kyrkan när vi var där och ”Herr musikdirektor” som kantorn kallades gjorde  sitt bästa för att få hela kyrkan att skaka då han spelade Back på den här jätteorgeln.

DSC_0871

Framför altaruppsatsen står ett runt (!) altare.

DSC_0874

Och i ett hörn hittade jag något jag tyckte såg väldigt katolskt ut. Denna staty av Ängeln Mikael som kastar ut Satan ur himlen.

DSC_0875

Närbild på Satan.

DSC_0882

Slutligen denna bild på kyrkans nya kyrkklocka som väntar på att tas i bruk. Kyrkklockor har ofta budskap som man tänker att de ropar ut från sina torn. Denna klocka hade det mycket kärnfulla ”VATER VERGIB” -Fader, förlåt. Säkert hämtat från Jesu ord ”Fader förlåt dem för de vet inte vad de gör” men orden är nu öppna för många tolkningar. Mycket gripande i sin enkelhet.