8 blandade tankar på kyndelsmässodagen

Inte en aning om det står något lämpligt här på denna kommunistaffisch men den föreställer i alla fall barn som ska inge hopp om framtiden.

1, Idag är det söndag, och inte vilken söndag som helst utan kyndelsmässodagen. Jag ska fira gudstjänst i Nittorp klockan 11 och i Dalstorp klockan 17. Roligt om vi ses där.

2, Jag tror att jag skrivit en hel del om kyndelsmässodagen här tidigare. Det är lite speciellt i år för vi började blicka framåt mot påsken redan förra söndagen på septuagesima och så är kyndelsmässodagen den allra sista svansen på julen. Allt detta för att påsken kommer så tidigt i år.

3, Det lustiga med det är att om man är van att gå och gnälla över att folk börjar äta semlor så tidigt så har man inte mycket för det i år, fastan närmar sig ju faktiskt med stormsteg så det kan nog vara dags nu.

4, I min församling har det avlidit ganska många på sista tiden och nu har det även börjat hända att människor jag börjat lära känna dör. Då känns det förstås mer. Jag funderar på om jag ska skriva någon dag om hur det är att arbeta med begravningar som präst. Skulle det vara intressant tycker du?

5, På tisdag ska en ny kollega börja i församlingen. En ny kantor som vi får ta emot och lära känna. Det är spännande.

6, Annars är det mycket planering och sånt såhär i början av året. Inte min starkaste gren men det går i alla fall lite lättare för varje gång. Nu är det ju redan andra terminen i Dalstorp.

7, Bland annat bokar jag gäster till vårt tisdagskafé. Det blir allt från folkmusiker till naturfotografer och till min stora glädje en ikonmålare. Nu ska jag bara få tag i en trollkarl också så blir det en riktig blandning.

8, Kyndelsmässodagens berättelse om Symeon och Hanna som ser och tar emot barnet Jesus har talat starkt till mig sista veckan då jag talat med en väldigt gammal person som just fått barnbarnsbarn och längtade efter att få träffa dem. Det är något djupt mänskligt hoppfullt i mötet mellan gamla och småbarn.

Vad gör du idag? Skriv gärna en rad!