Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Kristen tro och mänskliga rättigheter

En man som tiggde för länge sedan.

En man som tiggde för länge sedan.

Igår var jag som jag tidigare berättat på mitt första stiftsarrangemang i Göteborgs stift. Det var ”teologdag” med olika föreläsningar kring mänskliga rättigheter. Jag tog något foto på Ola Sigurdsson när han föreläste men han stod så långt bort att han knappt syntes på kort så det kunde kvitta.

I förbigående vill jag passa på att klaga lite på akademikers sätt att föreläsa. Jag vet ju att det är en lång tradition men många borde tänka till lite om det där med att förmedla sitt budskap så enkelt och tydligt som möjligt om man säger så.

Ämnet ”mänskliga rättigheter” är intressant. Jag har tidigare varit lite avogt inställt till det eftersom jag inte uppfattat det som något särskilt kristet sätt att tala om världen. Nu tror jag mer att det är det som är det geniala med de mänskliga rättigheterna -att det liksom inte är någon särskild religion eller ideologi som äger orden från början men att människor av väldigt olika livssyn kan ställa sig bakom rättigheterna. Det både är och inte är sprunget ur den kristna tron för sättet att tänka verkar ha rötter på många håll.

En intressant sak med talet om mänskliga rättigheter är att det faller om man inte kan grunda dem i en syn på människan som en varelse med värde och värdighet. Som kristen är det lätt att hitta en sådan grund i att vi är skapade till Guds avbild och värda att Jesus dött för oss. Samtidigt väcker det till ödmjukhet att kristen tro verkligen inte alls alltid lett till slutsatsen att jämlikhet och respekt för individen är självklart i alla lägen. När det gäller de mänskliga rättigheterna är det tydligen mycket som blivit bättre av att många tänkt tillsammans.

Sigurdsson sa att ur ett kristet perspektiv kanske mänskliga rättigheter alltid ter sig som ett futtigt mål jämfört med talet om den gudomliga kärleken som Gud vill ska råda, men i en syndafallen värld får man nog tänka att det är betydligt mycket mer realistiskt att uppnå, och därför kanske ändå visar sig vara vårt viktigaste mål. Det kommer jag fortsätta fundera på.

Vad tänker du på om mänskliga rättigheter? Skriv gärna en kommentar!

Kommentarer

10 svar till ”Kristen tro och mänskliga rättigheter”

  1. Profilbild för Rebellas andra

    Du skriver intressant om ämnet. Utifrån en rent naturvetenskaplig kunskapssyn kan man nog inte säga att mänskliga rättigheter ”finns” eller är bevisbara. Intressant ändå, om man kommer fram till det från flera olika håll. Kristna säger gärna att de är sprungna ur kristendomen, och visst var det människor från kristna länder som formulerade dem. Eller var det inte så? Vad fick ni lära er? Vilka är de andra rötterna, förutom de kristna?

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Den andra stora roten är upplysningen och det sekulära tänkandet. Jag hängde inte helt med men tanken var att man inte behövde argumentera för människovärdet för var och en kan känna genom empatin att något är fel när en annan människa förvägras det grundläggande i livet. Det menades vara en omedelbar känsla.

      1. Profilbild för Rebella undrar

        Jag såg något i KT om föreläsningen ifråga.
        http://www.kyrkanstidning.se/nyhet/manskliga-rattigheter-teologer?key=5f0969b232e0b2732b86f0abd7dfede6&time=1473195801 (en sån där länk som ska funka i ett eller två dygn, även för icke inloggade)

        Ola Sigurdson, alltså. Det han skrivit på temat verkar vara detta.
        http://www.bokus.com/bok/9789186133726/det-postsekulara-tillstandet-religion-modernitet-politik/

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Jag får titta i papperstidningen på jobbet för det där funkade inte. Dumma, dumma KT.

  2. Profilbild för Thorsten Schütte
    Thorsten Schütte

    I den här boken visar att mycket av de mänskliga rättigheterna bottnar i judendomen och kristendomen:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Atheist_Delusions

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det är ju lätt att hävda att även den sekulära tänkandet i väst är grundat i det judeokristna sättet att se på världen.

  3. Profilbild för Simon
    Simon

    1. Du ska låna ett objektiv på 270 mm eller mer när du åker på teologdagar. Lägg det på minnet.

    2. Vet inte hur ”realistiskt” det är att vi ska kunna leva upp till de mänskliga rättigheterna. Fortfarande är det ju en lång väg kvar, och här och var är rättigheterna också på tillbakagång. Det kan nog vara så att de mänskliga rättigheterna är lika utopiska som Guds rike.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      1. Att fota teologer är som att fota fåglar. Fast de rör sig mycket långsammare.
      2. Nej visst. I världen är det ju nästan bara ett land som Sverige som är i närheten av att leva upp till MR, och även då är det en definitionsfråga för visst finns det skola men har alla samma möjligheter att gå i en bra skola osv.

  4. Profilbild för Alma-Lena

    Man har väl försökt härleda de mänskliga rättigheterna till utom-Europeiska traditioner som Egypten och Kina för att inte länder från andra kontinenter ska säga att detta inte angår dem i FN-sammanhang eftersom de är kristna västerländska tankar, men det landar nog, i boken av Ove Bring De mänskliga rättigheternas väg ändå i den judisk-kristna traditionen även om bokens budskap försöker vara ett annat.

    Brink tar där upp allt från Hammurabis hemska lagar (som trots allt visar på hur man försökt att juridiskt reglera mänskliga relationer så nävrätten inte stod ensam som tvisteslitare). Därefter tar han upp forntidens Egypten med ett oväntat jämlikt system för fria män och kvinnor (slavar har genom historien haft ett annat liv med andra villkor) men dessa första försök förs ju vidare av det där lille envisa ökenfolket med Mose lag som ju är en osalig blandning av Hammurabiska vidrigheter som tack och lov är obsoleta i västvärlden, egyptiska lagar och revolutionära idéer som ännu inte genomförts, som tex jubelåret.

    Men det är tydligt att utan att föras vidare av judendomen och kristendomen hade de nog på något sätt övervunnits av de för överklassen mer lönsamma systemen med ett litet fåtal i eliten som enda bärare av rättigheter och resten av mänskligheten behandlade sämre än vi behandlar djur i dagens Sverige.

    1. Profilbild för Rebellas andra

      Det är ytterst tänkvärt, IMHO, att alla de där vackra idealen som jubelår med mera är fantasier skapade i exil. Det är lätt att skriva om att vara generös mot främlingen, när det är man själv som är främling. Vad man sen gör av det i praktiken…

      Gör det faktiskt en skillnad, att vara medveten om att man själv, alltså ens förfäder, varit den där främlingen? Kanske.

      Intressant bok, den där Brings. Låter det som.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.