9 blandade tankar på andra adventssöndagen

1, Jag önskar dig ännu en glad adventssöndag!

2, jag ska göra en hel del i tjänsten idag. Leda en ekumenisk gudstjänst i Ölsremma 10. Med kakbuffe efteråt. Det skojar man inte bort.

3, Vi ska också träffa konfirmanderna och tala om julen. Det blir nog roligt. Det brukar vara det med den här konfirmandgruppen.

4, Sist men inte minst väntar en rekordtidig luciakröning i Dalstorps kyrka till kvällen. Det är alltid lite av en utmaning vad man ska säga på sådana lite oklara halvgudstjänster men jag har i alla fall en plan. Och så känner jag halva luciaföljet i år nu när jag inte är helt ny längre. Mycket roligare så!

5, Temat för dagens läsningar är för övrigt ”Guds rike är nära” och jag ska predika med hjälp av rekvisita. Den kommer upp här nån dag snart.

6, Någonstans i bibeln står det att ”Guds rike är inte ord utan kraft”. Det tänkte jag på när jag valde de här tjusiga bokstäverna på dagens illustrationsbild. Tror jag håller på rätt mycket mer med ord än med kraft för det mesta.

7. En härlig sak med advent är helt klart psalmerna. Advent kan vara den allra bästa psalmperioden på kyrkoåret om ni frågar mig. Följt av fastan då. Och påsk och jul och så vidare.

8. Jag samlar fortfarande på mig uppslag till bloggposter mycket fortare än jag hinner med att skriva. Så bloggens framtid är väl säkrad till 2020 nu då kanske.

9. Vad gör du idag? Skriv gärna några ord för det vore roligt att veta!