10 blandade tankar på tredje adventssöndagen

Dagens tema är "Bana väg för Herren!", här kan nog pilgrimen på bilden behöva hjälp av någon så han kan komma fram.

Dagens tema är ”Bana väg för Herren!”, här kan nog pilgrimen på bilden behöva hjälp av någon så han kan komma fram.

1. Glad advent på dig kära läsare! Nu lackar det mot jul på allvar!

2. Utöver att tända tre ljus idag så ska jag åka ner till Svenljunga för att avtacka vår kyrkoherde som avskedspredikar idag (be gärna för att vi ska få en ny bra kyrkoherde så fort som möjligt). Återstår förstås att se om jag hör något av predikan för de tre vilda barnen ska också med.

3. I Dalstorp har vi familjegudstjänst på eftermiddagen. En sån där lustig blandning av inslag som det kan bli ibland. Barnkörens luciatåg, barnbibelutdelning, barndop och tacksägelse.

4. Av någon anledning har jag fått för mig att jag ska predika väldigt kreativt i morgon med en massa olika grejer med. Det här med rekvisita är på väg att ta över helt, hjälp!

5. Igår var det förresten en speciell dag för vi firade min mors jämna födelsedag. I Dalstorps församlingshem dessutom av alla ställen. Så ovant att lalla runt i civila kläder och visa kyrkan och hålla på.

6. Sen startade inte vår gamla fina saab när jag skulle hem. En serie händelser ledde till att jag gav bilnyckeln till en man jag aldrig sett förut som lovade att laga den. Sånt sätter ju helt klart spänning i tillvaron!

7. Veckan som gått har förresten varit julvandringsvecka då vi klätt ut oss till Josefar och vise män och sånt och gestaltat julevangeliet för skolbarnen. Det var väldigt roligt och uppskattat, och första gången något sådant skett. Extra kul att känna att jag börjar veta något om skolorna i församlingen.

8. Den mesta bloggenergin just nu verkar gå åt till Dalstorps församlings facebookadventskalender (gilla dalatorps församling på Facebook och se!) där man nu kan följa Maria och Josef på sin väg mot Betlehem. Det är förstås fjantigt på alla sätt men rätt kul och det verkar vara uppskattat.

9. Lite som en ”luthers liv” fast med den heliga familjen kan man säga.

10. Vad gör du idag? Skriv gärna en kommentar och berätta!