8 blandade tankar på söndagen

Blandad medeltida bild på igelkott.

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag ska jag åka till Länghem och fira gudstjänst som min fru leder. Själv ska jag försöka hålla ordning någorlunda på barnflocken (i alla fall så de inte slåss och skriker kan ju vara en rimlig nivå).

3. Idag vänder kyrkoåret fram emot påsk. Det är septuagesima idag. Helt klart ett av de mest svårtydda söndagsnamnen. Det betyder i alla fall att det i runda slängar är 70 dagar till påsk nu.

4. Igår blev det (äntligen) av att återigen se filmatiseringen av Luthers liv (”Luther” 2003). Det var roligt och rätt bra gjort och lite kul också att jag börjar ha så bra koll så jag märker när de fuskat med kronologin på händelserna.

Luther ser på Luther.

5. Jag fortsätter förresten med att tala om Luther. Nu i veckan visade jag mina lutherbilder på vårt tisdagskafé i församlingen och den 23e ska jag göra det en gång till i Grönahögs församlingshem. Jag har även en del samarbete på gång med skolorna i församlingen. Mycket Luther blir det.

6. Nån gång ska jag skriva lite om vad jag själv tycker man ska ta vara på från Luther och vad man nog helst ska akta sig för men det kommer väl vilken månad som helst i vanlig ordning.

7. Annat kul är att vi har snö igen hemma. Det tycker jag om. Det är en väldig utmaning att lyckas komma utomhus ändå när man ska baxa med hela flocken hemma men barmark och nollgradigt försämrar oddsen ytterligare om man säger så.

8. Vad gör du idag? Skriv gärna en rad!