Mossebo kyrka, en fotobloggpost

DSC_0569

Ett kort stycke utanför min församling (men fortfarande i Kinds pastorat) ligger den vackra träkyrkan i Mossebo. Jag har lett några begravningar där och idag har jag glädjen att göra en fotobloggpost med bilder från kyrkan.

DSC_0017 (2)

Mossebo kyrka utvändigt. Det är allt något särskilt med träkyrkor i alla fall.

DSC_0571

Mossebo kyrka är full av spännande detaljer. Här ser vi änglar i olika stil och antingen Gud Fader eller Kristus som ”gammal av dagar” över altaruppsatsen.

DSC_0573

Änglar finns det många! Denna bär på Jesu segerrika ord från uppenbarelseboken ”Jag war död, och si jag är lefwandes ifrån ewighet til ewighet”

DSC_0576

Denna himmelske budbärare hänger från taket och blåser i sin basun ”Stån upp i döda och kommen för domen”

DSC_0593

Predikstolen är extra imponerande  och välutsmyckad från topp till tå.

DSC_0577

Även uppe i predikstolen finns det förstås en ängel vid timglaset. Mycket vacker.

DSC_0575

Vacker och ovanlig är också denna Maria med krubba och djur som finns på sidan till predikstolen.

DSC_0583

Det kanske mest ovanliga inslaget är annars de fyra statyer som står längst fram i mittgången (och skymmer sikten rätt bra beroende på var man sitter). Här Paulus med Andens svärd.

DSC_0584

Givetvis tillsammans med Petrus, som bär nycklarna att förlåta synder eller för att binda någon i deras synder.

DSC_0586

På prästen Arons huvud står det ”Herrens helighet” och han bär fram rökelse.

DSC_0587

Mose kommer med budorden och är, som sig bör, lätt behornad. Varför är en spännande historia i sig. Han är inte alls någon hob som man kunde tro utan har tagit av sig om fötterna eftersom han är på helig mark (om man ska vara noga är det en annan bibelberättelse, den där han är vid en brinnande buske).

DSC_0597

Sista kortet är inte så bra taget men motivet är fantastiskt. En ängel stryker ett enormt stort tal som en demon håller fram. Det är människornas skuld inför Gud som stryks ut med lammets blod.

Har du varit i Mossebo? Skriv en kommentar!