Lars Ove Ljungberg

Om intern och extern webb

En diskussion har blossat upp på twitter och jag tänkte besvara det här där jag har mer än 140 tecken att breda ut mig på.

Diskussionen handlar som jag tolkar det om den flytt av material som fortlöpande sker från vår externa webb till vårt nya intranät. Det gör att vi får en tydligare externwebb som vänder sig till våra medlemmar. En synpunkt är att vi med detta istället stänger ute våra medlemmar, frivilliga och förtroendevalda från information som dessa kan vara intresserade av.

Ett exempel på information som vi flyttar är sidorna om ”Kyrkostyrelsens riktade utvecklingsstöd”, det handlar om olika projekt som drivs i församlingarna med stöd från kyrkostyrelsen.

Man kan mycket väl argumentera för att denna information skulle kunna ligga kvar på den externa webben. Det är inget som är hemligt, och det skulle mycket väl kunna vara en och annan som inte är anställd, frivillig eller förtroendevald i Svenska kyrkan som skulle kunna vara intresserade av detta.

Problemet med det resonemanget är att man utgår ifrån att man på webben kan ha hur mycket information som helst. Det kan man förvisso i princip rent tekniskt men det är väldigt viktigt att man på en webbplats prioriterar och ser till att man fokuserar på det som de flesta besökarna efterfrågar. Annars kommer man förvirra de riktigt stora besökargrupperna för att tillfredställa de mindre, med resultatet att ingen alls kan utföra den uppgift dom kom dit för att utföra.

I en mångskiftande verksamhet som vår så är det alltid väldigt svårt att prioritera, det är något som vi brottas med varje dag.

Ett sätt att arbeta på är att dela in besökarna i målgrupper, se vilka som har vilka mål med sitt besök på webbplatsen och dela upp webben efter det. Det är inget magiskt recept men en hjälp på traven.

En sådan uppdelning vi har gjort är just mellan ”den breda allmänheten” och de målgrupper som är aktiva på något sätt inom kyrkan eller har ett uppdrag, det vill säga frivilliga, förtroendevalda och anställda. Om man ser på vilken uppgift man vill utföra på webbplatsen, så finns det anledning att dela upp det på det sättet.

”Den breda allmänheten” vill (enkelt uttryckt naturligtvis) främst ha telefonnummer till expeditionerna, kyrkors öppettider, kalenderinformation (alltså när det är gudstjänster) och bilder på och information om kyrkorna. Detta ser vi både på besöksstatistik och i besökarundersökningen vi gjorde nyss.  Nyheter prioriterar man lägst.

Anställda, frivilliga och förtroendevalda vill också ha alla dessa saker, men utöver det en massa specifika saker. Exempel är blanketter, till exempel för ledighetsansökan, information om våra gemensamma IT-system, nyheter, protokoll, inspirationsmaterial för insamling med mycket mer.

Vi vill nå dit att vi möter ”den breda allmänheten” på svenskakyrkan.se, och anställda,  frivilliga och förtroendevalda på intranätet. En orsak till det är att om vi har all denna information på den externa webben, så kommer den stora massan inte hitta det dom vill hitta. Denna strategi är beslutad av kyrkostyrelsen i den inomkyrkliga kommunikationsstrategin och i kyrkomötets beslut att bygga ett intranät som är navet i kommunikationen mellan anställda, frivilliga och förtroendevalda.

Det handlar alltså inte om att stänga ute någon från information, utan om vanligt målgruppstänk, iallafall när det gäller det material som vi nu flyttar till intranätet.

Sedan finns det naturligtvis också sådant som vi inte vill lägga ut publikt av andra skäl, det kan vara arbetsmaterial som inte är färdigt ännu, information om rutiner som man av säkerhetsskäl inte vill sprida, lathundar för våra IT-system som vi inte vill ska komma i orätta händer med mera, och då erbjuder intranätet oss en möjlighet att ändå ha en plats att lägga ut sådant på. Utan ett intranät hade det varit mycket svårare att lägga ut sådan information digitalt överhuvudtaget.

Nu är intranätet nytt, alla församlingar är inte anslutna och alla församlingar har inte börjat ge ut behörighet till till exempel sina frivilliga. Därför finns det anledning att ha kvar en del information på svenskakyrkan.se som kanske borde ligga på intranätet, det hindrar oss dock inte från att uttala vår ambition att göra externwebben spetsigare och tydligare.

Vi har drivit denna linje en bit och det har resulterat i 30% fler besökare på svenskakyrkan.se och betydligt förbättrade betyg i WSA-undersökningarna.

Vi försöker också se till att det är enkelt för alla anställda, frivilliga och förtroendevalda att komma in på intranätet.

• Intranätet stödjer det gemensamma behörighetssystem som finns inom Svenska kyrkan
  • Intranätet kan nås från vilken dator som helst av de som har behörighet
  • Anslutna församlingar har möjlighet att lägga till sina anställda, frivilliga och förtroendevalda som behöriga till intranätet
  • De som finns inom kyrknätet kan nå intranätet utan att logga in, alla församlingar har i dagsläget minst en anslutning till kyrknätet