De nya facebook-sidorna

Det är febril aktivitet här för att få till Svenska kyrkans facebooksida efter de senaste förändringarna Facebook gjorde. Vi har diskuterat olika möjligheter för toppbilden (eller cover-photo som facebook kallar det) och profilbilden, men vi landade på att behålla den uppskattade jesusbilden från ett kyrkfönster som profilbild, och komplettera med en toppbild från verksamheten med en logotyp i.

Den första toppbilden blev från ett dop, och vi kommer att byta ut den då och då. Vi har många bra bilder från vår verksamhet som vi gärna visar upp.

Profilbilden bör man vara försiktigare med att byta ut, den dyker oftast upp i människor vanliga flöde, så det är bra att ha en viss igenkänning över tid.

Ännu mer spännande är hur vi ska jobba med är tidslinjen. Numera kan man, precis som för personliga profiler, lägga upp viktiga händelser bakåt i tiden. Till en början kunde man ”bara” lägga händelser från år 1800, sedan ändrade sig Facebook plötsligt och tilllåt händelser från år 1000. Jag skulle tro att detta berodde på intensiva påtryckningar från mig 🙂

Så just nu håller vi på att vaska fram viktiga / intressanta / spännande händelser från den delen av vår historia som ligger efter år 1000. Vi försöker också hitta bra bilder, vilket tro det eller ej är ganska enkelt när det gäller riktigt gamla saker. Det finns oftast bilder på gravar, gamla illustrationer eller liknande på wikipedia som är tillåtna att använda.

Lite inspiration för timelines finns att finna hos t.ex. Coca Cola och NY Times, och du kan läsa mer om dom nya facebooksidorna hos Deeped eller Jesper Åström.