Golfbilen till graven under allhelgonatid

Vi närmar oss allhelgonatid, en tid då många minns dem som lämnat livet, besöker kyrkogården och tänder ljus. I dag fick besökarna under Hammarö församlings tisdagsfrukost möjligheten att få skjuts till graven av vaktmästarna i kyrkans golfbil.

Ingrid Larsson och Daniel Hjelm besöker Ingrids farmor och farfars grav. Text & foto: Hanna Grevillius

Tisdagsfrukosten är ett återkommande evenemang i Svenska kyrkans församling på Hammarö då cirka 25-30 pensionärer brukar ses varje vecka i Skoghalls församlingshem. Denna morgon ägde frukosten rum på Hammars gård då besökarna även blev erbjudna en guidad tur på kyrkogården, skjuts till graven eller hjälp med att plantera blommor.

Ingrid Larsson brukar besöka tisdagsfrukosten och tycker att initiativet med att få skjuts till graven känns roligt och extra fint. Tillsammans med Daniel Hjelm, assistent Hammarö församling, åkte de till Ingrids farmor och farfars grav på södra kyrkogården.

– Jag besöker graven nästan varje vecka och det betyder mycket för mig att komma hit, säger Ingrid och tar bort några löv som ligger intill graven som är fint smyckad med ljung.

– Till helgen ska jag ta med lyktor att tända, det är särskilt fint i allhelgonatid att komma hit när så många andra är här också, fortsätter Ingrid.

Åke Olsson har föräldrar och släkt begravda på kyrkogården och besökte tisdagsfrukosten för första gången tillsammans med sin fru Inger.

– Kyrkogården är en rogivande plats och under allhelgonahelgen kommer vi gärna hit, tänker lite extra på våra släktingar och tänder ljus. Det är mycket folk här då vilket påminner en om att man inte är ensam i sorgen. Det ger en trygghet, säger Inger Olsson.

Under allhelgonahelgen brukar flera hundra personer besöka Hammarö kyrkogård.

– Vi har alltid många besökare på kyrkogården och speciellt under allhelgonatid. Det känns extra fint att komma hit då och det är viktigt att känna att man inte är ensam i sorgen, säger Regina Piscator, kyrkoherde Hammarö församling.