Till innehåll på sidan
duromoll

Tioåringens lysande slutsats på orgellektionen

Vi började lektionen med att leta fram psalmen som skulle börja jobbas med, nämligen ”Tryggare kan ingen vara” från Orgelpuls-serien med något förenklade koraler, men dock helt användbara i en gudstjänst. Först gick vi igenom pedalstämman, och när den satt på plats sjöng vi psalmen samtidigt som G spelade pedalstämman. Sen gick vi vidare till melodistämman.

Koralen är noterad i D-dur så då tarvades lite #-genomgångar, dvs i vilken ordning tonerna förändras till fiss och ciss osv. Vi började med att spela C-dur-skala som inte har ett enda korsförtecken. Sen gick vi vidare till G-dur-skala som har ett korsförtecken. G fick spela skalan och klura ut vilken ton som förändrades. Det gjorde han snabbt, F blev fiss konstaterade vi. Sen sa jag att detta fiss följer med i alla de andra kors-tonarterna. Jag bad honom börja på tonen D eftersom den skalan har två korsförtecken. Han började på tonen D, jag bad honom memorera att F skulle bli Fiss, och så spelade han. Han konstaterade att det var den näst sista tonen som ändrades, så C blev Ciss. Sen sa jag att detta fiss och ciss följer med i alla de andra korstonarterna. Sen tog vi nästa skala som har 3 korsförtecken och jag bad honom börja på tonen A, samt memorera att F skulle bli Fiss och C skulle bli Ciss. Han gjorde detta och spelade på och konstaterade att G blev Giss. Sen sa han:

”Det är varje gång den näst sista tonen som förändras.” !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Detta samband har jag aldrig lagt märke till. Jag blev helt häpen, men så är det ju!!!

Jag vet inte riktigt hur jag lärt mig, men det känns som om jag har råpluggat alla tonarterna och bara konstaterat vilka kors som hör till vilken. Naturligtvis har jag lärt mig ramsorna – Giv Dem Alla En Hell Fissk, Frosten Betog Essters Asster Dess Gesstalt – men jag minns inte riktigt hur det gick till eller när kvintcirkeln införlivades i mitt medvetande (kvintcirkeln är alla tonerna med en kvints intervall i rätt ordning för antalet kors- och b-förtecken. Ser ut som en klocka, men med tonnamn istället för siffror).

Övningen just denna gång var att hitta tonerna som förändrades i varje skala. Nästa vecka lär övningen bli att repetera ovanstående övning samt att lägga till kvintcirkeln.

Tänk, så väl det stämmer: ”Man lär så länge man har elever”.

 

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.