Om kakor

Mer om kakor på bloggportalen

När du besöker en webbplats som använder kakor måste du enligt lag få information om att webbplatsen innehåller kakor, vad de används till och hur du kan välja bort dem.

Det här är en kaka

En kaka är en liten textfil som lagras på din dator och innehåller information. På blogg.svenskakyrkan.se använder vi kakor för att samla in anonym statistik genom verktyget Google Analytics.

Välj bort kakor om du vill

Om du som besökare inte accepterar att vi använder kakor kan du stänga av funktionen via din webbläsares säkerhetsinställningar. Du kan även ställa in webbläsaren så att du får en varning varje gång webbplatsen försöker spara en kaka på din dator. Om du stänger av funktion så kommer vi inte att spara några kakor hos dig, men det finns en risk att du kanske inte kan använda eventuella kommande funktioner på bloggen fullt ut.

Allmän information om kakor och lagen om elektronisk kommunikation finns på Post- och telestyrelsens webbplats.

Analysverktyg för webbstatistik

Svenska kyrkans bloggplattform använder Google Analytics för att få en bild av hur du som besöker oss använder webbplatsen.

Informationen i de kakor som skapas när du besöker Svenska kyrkans webbplats (inklusive din IP-adress) vidarebefordras till och lagras av Google på servrar i USA. Informationen används av oss i syfte att utvärdera bloggplattformens besökstatistik. Statistiken hjälper oss i arbetet att förbättra såväl innehåll som navigation och struktur.

Google kan också överföra information från kakorna till tredje part om det krävs enligt lag eller i de fall en tredje part behandlar information för Googles räkning. Google kommer inte att koppla samman IP-adresser med annan data som Google innehar.

Varken vi eller Google ser vem du är

Vi har ställt in Google Analytics så att verktyget anonymiserar den information som skickas till Google. Detta görs genom att Google Analytics trunkerar (tar bort) de sista siffrorna i din IP-adress innan uppgiften skickas till Google.

Avstå från att lämna statistik

Om du inte vill att dina besök på vår webbplats ska visas i statistiken i Google Analytics kan du installera ett tillägg i din webbläsare. Tillägget finns för webbläsarna Internet Explorer, Chrome, Firefox, Safari och Opera.

Integritetspolicy för Svenska kyrkans bloggplattform

Du är välkommen att läsa vår integritetspolicy för bloggplattformen här.