Fredrik Lautmann jobbar på ekumenikenheten som handläggare för kyrkorelationerna med Latinamerika och Asien
Besöker min kollega prästen Adriana Gastellu Camp, som sedan 1,5 år är Svenska kyrkans utsända i Sao Leopoldo i södra Brasilien.
Varför där? Här finns flera lutherska organisationer samlade, som Svenska kyrkan i många år har haft nära kontakter med.
Lutherska kyrkan i Brasilien, IECLB startade som en ”tysk invandrarkyrka”. En av de äldsta, i Novo Hamburgo, utanför miljonstaden Porto Alegre, firade man i år 190 års jubileum. Sedan 2:a världskriget har den blivit alltmer brasiliansk. IECLB har sitt nationella kontor med kyrkoledning i Porto Alegre.
”Kyrkans struktur förändrades för 15 år sedan för att skapa större dynamik”, berättar kyrkopresidenten Nestor Friedrich. ”Tidigare hade vi 4 regioner med region pastor och 4 regionala synoder samt en nationell synod för hela Brasilien. Nu har vi 18 synoder. Prästerna i ledningen kallas för ”pastor sinodal”. Kyrkostyrelsen för hela Brasilien, som väljs av den nationella synoden, består av 6 präster och 12 lekmän. Man kan som mest sitta 2 valperioder, dvs. 8 år som ”pastors sinodal” eller i kyrkostyrelsen. Nu i oktober byts 12 i kyrkostyrelsen ut och 10 av pastor sinodal.” Inte helt enkelt med kontinuiteten”, säger pastor Friedrich som själv varit kyrkopresident i 3,5 år och dessförinnan generalsekreterare i 8 år” Pastors Sinodal motsvaras i Sverige av kontraktsprost eller biskop.
Focus är församlingarna. Man har 4 likvärdiga vigda ämbeten, präst, diakon, kateket och missionär. Dessa relaterar till kyrkan på nationell nivå med kyrkoledningen i Porto Alegre. I Sao Leopoldo finns sedan länge Teologiska fakulteten EST, ”Escola Superior da Teologia”, en av de få i Latinamerika vars utbildning har nationell status som akademisk utbildning.
Den Teologiska fakulteten EST, har funnits med i ett pilotprojekt med mastersuppsatser från flera universitet i Afrika och Latinamerika, kring konsekvenser av ”HIV/Aids. Fakultetens studieprogram ”Religion och genus” stöds av Svenska kyrkan. Två av deras teologer, André Musskopf och Marcia Blasi deltar i Världens fest med seminariet ”I köket hos Katharina von Bora och Frida Kahlo. Att göra teologi om genus, kunskap och luthersk identitet i Latinamerika”.
Samtliga kurser i teologi Latinamerika relaterar till kyrkorna och finns bara på privata universitet. EST öppnade sig tidigt för befrielseteologi och feministteologi, men när man tappade finansiellt stöd från utlandet, förde dessa teologiska inriktningar en mer tynande tillvaro. ”Utan stöd från Svenska kyrkan”, skulle knappast programmet religion och genus finnas med på kursplanerna enligt teologerna André och Garcia, vilket också bekräftas av rektor Oneide Bobsin, som tog emot Adriana och mig och under en timme. Han berättade engagerat berättade om Teologiska fakultetens ekonomiska stålbad 2007-2009, som ledde till uppsägningar och en breddning av studierna till att möta även efterfrågan utanför den lutherska kyrkan.
”Ung församling – levande kyrka” är temat för 2014 och ”Ordets kyrka – att vara aposteln Paulus i Brasilien” blir temat för 2015,berättar kyrkopresident Nestor Friedrich vilket leder oss in på ett samarbete med bibelstudieorganisationen Cebi ” Centro estudos biblicos”, där ekumenikenheten med hjälp av Cebi, arbetar med att få ihop Akademi och folklig bibelläsning med representanter från Afrika. Brasilien och Sverige. Vi lämnar över inbjudan till den Lutherska kyrkan och till den teologiska fakulteten och möts av stort intresse.
Pastor Friedrich nämner även att den konkurerande lutherska kyrkan IELU, som grundats av amerikanska Missoury synoden har börjat ställa sig frågan ”Vad är en öppen nattvard? Detta kan ev. leda till en teologisk öppning i ett annars allt mer bokstavstroende klimat, där sk. evangelikala kyrkor får ett allt större politiskt inflytande i Brasilien.
Ett samtal med ansvarig för Lutherska kyrkans särskilda arbete med kvinnor pastor Rosangela Stange och organisationen för arbete tillsammans med urfolk, COMIN och pastor Renate Gierus blev de sista lutherska kontakterna denna gång.
Vi har många gemensamma frågeställningar med den lutherska kyrkan i Brasilien och placeringen av en utsänd präst från Svenska kyrkan i Sao Leopoldo/ Porto Alegre ger goda möjligheter för ett viktigt teologiskt utbyte.
Lämna ett svar