monakeranen

Gå ut i världen!

För att världen ska leva

Svenska kyrkans kyrkomöte är nu samlat i session 1 för att i förenklad form bereda beslut inför framtiden. Ärkebiskop emeritus Anders Wejryd är Kyrkornas världsråds Europapresident och som sådan fick han avsluta kyrkomötets inledande tal i Uppsala domkyrka. Han poängterade att även om mycket förändras i världen genom de kriser vi nu går igenom, så kvarstår kyrkans uppdrag. Det är alltjämt detsamma. Kyrkan är sänd till världen. Det är Guds mission. Gud befaller oss att ”Gå ut”. Det innebär också att nå ut, utanför det trygga och bekväma, med budskapet om fred och försoning, rättvisa och frihet, det som löser banden och frigör vår medmänsklighet och kraft att kunna verka tillsammans för att världen ska leva. Ärkebiskop Antje Jackelén skriver i sin senaste bok ”Otålig i hoppet” att: ”Hopp är inte någon ensamsegling på världens stormiga hav. Det är att vilja vara kvar i det nät av relationer som är vårt liv”. En viktig betoning på relationer som även Norska kyrkans preses, biskop Olav Fykse Tveit, förmedlade i sin hälsning till kyrkomötet.

Nathan Söderblom uttryckte kyrkans uppdrag med kraft:

”Kristendomen är inte en grav att vårda, utan ett liv att leva i världen”