monakeranen

Ljuset strålar fram i mörkret

”Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus, över dem som bor i mörkrets land strålar ljuset fram” Jesaja 9:2

Julen närmar sig och de vanliga önskningarna om en god jul och ett gott nytt år, har på sina håll blivit ett digitalt julkort med en önskan om en jul och ett nytt år. Det är för flera den nivå som julen och det nya året befinner sig på. Det kan vara positivt, eftersom det skalar av stressen och prestationskraven. Det kan vara negativt, eftersom det kan stå för att hoppet om en god jul eller ett gott nytt år är litet.

Julen har ett kraftfullt budskap som strålar fram i mörkret och banar väg för någonting mera, för hoppet: ”Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus, över dem som bor i mörkrets land strålar ljuset fram”, från Jesaja 9:2, julnattens gammaltestamentliga text. Det gör att vi kan hålla fast vid och önska varandra en God jul och ett Gott nytt år!

I gårdagens veckobrev från Kyrkornas världsråd uttalar sig Dr Agnes Abuom, moderator för Kyrkornas världsråds centralkommitté:

“As a woman of faith, my candle of hope must burn whether the context is good or bad. In other words, faith in the Lord Jesus affirms that nothing is permanent, for what has a beginning, has an end. COVID-19 has reminded me that we as a global human community belong to the one household of God in spite of race, gender, region, weather or wealth, because the pandemic has not spared the rich, mighty, the poor nor the children and the elderly. There is, therefore, no need to exclude or marginalize anyone or any community. The 2030 Sustainable Development Goals motto “leave no one behind” encompasses all created things. As the psalmist aptly states: “The earth is the Lord’s and all its fullness, the world and those who dwell therein” (Psalms 24:1 NKJV). The power of love and the power to forgive implore the church and Christians to pray to God for healing of the mind, soul and body.”

I Jesajatextens fortsättning läser vi vidare om vad ljuset handlar om och är:

Oket som tyngde dem,
stången på deras axlar,
förtryckarens piska
bryter du sönder,
som den dag då Midjan besegrades.

Stöveln som bars i striden
och manteln som fläckats av blod,
allt detta skall brännas, förtäras av eld.

Ty ett barn har fötts,
en son är oss given.
Väldet är lagt på hans axlar,
och detta är hans namn:
Allvis härskare,