Johannes Zeiler

Jesus, Camnerin och Biden ber om enhet och fred

Talet om enhet och enighet är på mångas läppar i dessa dagar

Vi befinner oss mitt i Böneveckan för kristen enhet som engagerar kyrkor i hela den ekumeniska rörelsen över hela världen. Med utgångspunkt i Jesu egen bön och önskan om kristnas synliga enhet och världens fred (Johannesevangeliets 17:e kapitel) samlas kristna i bön för kristen enhet.

Sveriges kristna råds nyutnämnda generalsekreterare, Sofia Camnerin, förtydligar i ett uttalande vad det handlar om i ett första uttalande

Jag tror verkligen att enhet är svaret på världens nöd. Kyrkor ska söka enhet för världens skull, för att världen ska tro.

Talet om enhet kan tecknas i många färger och utläggs också långt bortom kyrkornas egna domäner. Inte helt överraskande var just ropet efter enighet ett genomgående tema i Joe Bidens installationstal som han igår höll direkt efter det att han svurits in som ny president i USA.

Och tillsammans kommer vi att skriva en amerikansk berättelse om hopp, inte rädsla. Om enighet, inte splittring. Om ljus, inte mörker. En berättelse om anständighet och värdighet, kärlek och helande, storhet och godhet. Låt detta bli den berättelse som vägleder oss. Berättelsen som inspirerar oss. Och som berättar för framtida generationer att vi mötte ögonblicket, och tog vårt ansvar. Demokrati och hopp, sanning och rättvisa, de dog inte på vår vakt, de blomstrade.

Bidens tal om enighet (genomgående använde han engelskans unity) – är inte synonymt med vare sig enhetlighet eller likriktning – blir en utmaning också för kyrkorna att anta i en ny tid.