monakeranen

Vi ber för fred i och omkring Ukraina

Fred är vägen till fred

Kyrkor och ekumeniska organisationer och nätverk i Sverige, Europa och globalt, kraftsamlar för stöd till utsatta människor och för fred. Just nu tar Act Svenska kyrkans lokala partners i länderna runt Ukraina emot människor på flykt. Tillsammans ber vi för fred.

Pandemin, katastrofer och krig löser av varandra och drabbar oss direkt och indirekt, samtidigt som vi står på randen till en klimatkatastrof. Var hittar vi det inre fästet så att vi kan stå fasta och ha mod att göra något? Hur bevarar vi vår mänsklighet och medmänsklighet, så att vi kan sträcka oss utanför oss själva och vara ett stöd till andra? Själv återkommer jag ofta till psalm 591 i den svenska psalmboken: Det kan vi göra för rätt och för fred. Vers 1 säger att vi kan ”be och svara på vad andra ropar om och ber”. Vi kan också ”gå samman steg för steg”, för det är då det kan hända något. Vers 2 säger att vi ”kan ge”, för då sås ett livets frö. Vers 3 förmedlar att vi kan ”stå emot allt ont som trampar ner och sprider skräck och hot”. Det får mig att tänka både på det som faktiskt händer och det som sker i media och sociala medier. Vers 4 avslutas med att det vi kan göra för rätt och för fred är att ”ha ett hopp”. Psalmen förmedlar att vår tro ger hopp och mod att svara på vad andra ropar om och ber, som börjar med kontemplation och bön. I kontemplation, kanske utifrån ärkebiskopens fastebok ”Att bevara vår mänsklighet”, och i bön för fred.

Vi ber,

Heliga treeniga Gud, du som är världens upprätthållare och frälsare.

Vi ber för situationen i och omkring Ukraina.

Vi ber om insikt, mod och handlingskraft hos politiker och ledare att gå fredens väg.

Stärk enheten mellan människor, folk och stater. Hjälp oss alla att verka för fred och försoning.

Jesus Kristus, vår befriare, ge våra oroliga hjärtan ro. Kom med din fred.

Amen.

Formulerad av Sveriges kristna råds styrelse den 18 februari 2022

Bön för fred i och omkring Ukraina – Sverihttps://www.skr.org/bon-for-fred-i-och-omkring-ukraina/

Livets Gud,

Se vår oro. Vi ber för människorna i Ukraina. För alla som har makt att stoppa krig och förstörelse. För det Europa som är vårt hem. Du som alltid varit tillflykt i oro, nöd och krig, förbarma dig över din värld – också denna dag.

Amen

Formulerad av ärkebiskop Antje Jackélen och som bads vid det avslutande eventet i ärkebiskopens möte: ”A week of neighbours”, som bar temat ”Keeping our humanity”: https://aworldofneighbours.org/keeping-our-humanity-live

Vi ber,

The news can be difficult to listen to and to read. When that news relates to faces we know
and to voices familiar to us, It becomes all the harder to hear.
Lord God,
We ask you to hold the people of Ukraine deep in your heart.

Protect them, we pray;
from violence, from political gamesmanship, from being used and abused.
Give, we pray,
the nations of the world the courage and the wisdom to stand up for justice and the courage too,
to dare to care – generously.
Lord in your mercy,
Take from us all, the tendencies in us that seek to lord it over others: Take from us those traits
that see us pursuing our own needs and wants before those of others. Teach us how to live in love
and dignity and respect – following your example.
In your name and for your sake,
Amen

Bön på engelska publicerad av KEK, Konferensen för europeiska kyrkor – CEC, Conference of European Churches