monakeranen

Nordisk träff för unga ekumeniska teologer

I sommar arrangeras den ekumeniska sommarskolan Global Ecumenical Theological Institute (GETI) med temat ”Christ’s Love (Re)moves Borders”. Den hålls i samband med Kyrkornas världsråds generalförsamling i Karlsruhe, där de unga teologer som deltar i GETI kommer att finnas med och göra sina röster hörda.

Under helgen 16–19 juni samlades samtliga sju GETI-studenter från Sverige, Danmark och Finland till ett nordiskt förmöte på Sigtuna folkhögskola. Ett brinnande engagemang för den ekumeniska rörelsen var tydligt när studenterna bland annat diskuterade betydelsen av ”hjärtats ekumenik” och de personliga relationernas vikt för ekumeniken. Under helgen ingick även en digital träff med fyra kvinnliga teologistudenter från partnerorganisationer till Act Svenska kyrkan i Libanon, Etiopien, Zimbabwe och Filippinerna.

Så här skriver studenterna själva om sina upplevelser under helgen och sina förväntningar inför sommarskolan:

Det bästa med helgen var att få träffa de andra GETI-deltagarna, både de på plats i Sigtuna och online. Det var fint att få lära känna varandra samt att få mer information om GETI och se ett preliminärt schema och få en känsla för hur det kommer bli på plats – intensivt, berikande, utvecklande och helt fantastiskt.

Jag ser fram emot att få träffa alla de människor som har en plats i mitt hjärta sedan jag studerade på det ekumeniska institutet Bossey i höstas, men också att lära känna nya människor och bredda min ekumeniska familj! Mina förväntningar är mycket social kontakt, intellektuell stimulans och att kärleken i de ekumeniska relationerna får driva oss till viktiga samtal och lyhördhet.

/Sofie Halvarsson

Det var väldigt fint att vara tillsammans och lära känna de andra nordiska GETI-deltagarna.

Jag ser särskilt fram emot att få lyssna, studera och lära tillsammans med andra kristna från hela den världsvida kyrkan. Det ska också bli spännande att få vara med under Kyrkornas världsråds generalförsamling!

/Emma Jansson

Efter en helg i Sigtuna tillsammans med de nordiska GETI-studenterna känner jag mig upprymd! Dels av själva mötena med varandra och den gemenskap som helgen bjöd in till, dels av allas vårt intresse för ekumenik och längtan efter en värld i fred. När vi kommer tillsammans och arbetar ihop blir det så uppenbart att en annan värld är möjlig!

Mina förväntningar på GETI är att genom mötet med andra i studier, arbete, lek, bön och samtal få fortsätta att bygga Guds rike här på jorden.

/Linnea Kristiansson

Det nordiske GETI-formøde har mindet mig om, at den økumeniske teologi stadig er relevant og diskussionen heraf stadig er aktuel. Jeg ser endnu mere frem til GETI i sensommeren nu, hvor jeg har fået forsmag på, hvilke emner vi synes er vigtige at diskutere.

Jeg håber gennnem GETI at opnå større forståelse for den økumeniske teologis metodologier og den praktiske omsætning af økumenisk diakoni i det globale arbejde med fred og forsoning. Jeg ser frem til at blive en integreret del af den økumeniske bevægelse og få flere perspektiver på hvilke teologiske diskussioner, der er fremtrædende i forskellige kontekster.

/Kristine Lyng

Jeg synes det har så spændende at møde de andre deltagere og opleve, hvordan man har kunne mærke åbenheden og hjerteligheden til hinanden og en fælles mission. Meget hurtigt kunne man tale frit og i trygge rammer og alle har delt meget af sig selv.

Jeg glæder mit til at møde teologistuderende fra hele verden og at møde lignende entusiasme og drømme om økumenisk arbejde. Jeg tror, at det bliver utrolig lærerigt, og jeg er spændt på, hvad jeg kan tage med derfra.

/Benedikte Steensgaard

Att träffa andra kristna är alltid härligt, men under vårt möte gillade jag speciellt att läsa papper från WCC och Dietrich Bonhoeffer och diskutera dem med andra deltagare. Miljön i Sigtuna var också vacker. Från sommaren med GETI förväntar jag mig fler värmande möten och att utmana mina egna perspektiv.

/Hanna Ylikangas

Mötet med dessa unga teologer ingav mig ett välbehövligt hopp om den ekumeniska rörelsens framtid och dess potential i arbetet för en bättre värld. Jag ser fram emot att efter sommaren höra deras berättelser om mötena med teologistudenter från hela världen.

/Anita Yadala Suneson

Läs mer om GETI här: https://www.oikoumene.org/what-we-do/ecumenical-theological-education-ete#global-ecumenical-theological-institute