mariekorner

Sveriges Kristna Råd höll årsmöte i Tensta

Mänsklig värdighet och trygghet var i centrum för SKR:s rådsmöte och årsmöte då ett uttalande togs med rubriken ” Den som är otrygg kan inte slå rot ”

Den 22–23 maj höll Sveriges kristna råd årsmöte i Tensta, tillsammans med ett rådsmöte. Den ena halvan av rådsmötet hade planerats av migrations och integrationsarbetsgruppen och handlade om vad Tidöavtalets hårda linje på migrations och integrationsområdet får för följder för papperslösa människor och för kyrkornas arbete med dem. Generalsekreteraren Sofia Camnerin hälsade deltagarna välkomna med orden ”Det är fantastiskt att få mötas och göra det på den här platsen där vi ser och bekräftar kyrkornas uthålliga arbete för människovärde och integration”. Dagen innehöll också studiebesök till dels Spånga-Kista församling i Svenska kyrkan och dels den syrianska katolska kyrkan i Akalla. På kvällen var deltagarna inbjudna till en middag med musikunderhållning i S:t Maria Syrisk-ortodoxa kyrka i Tensta.

Eftermiddagen var planerad av delar av Fredsarbetsgruppen och behandlade frågor kring otrygghet och gängvåld, med information ifrån Brottsförebyggande rådet. Deltagarna fick också lyssna till vittnesbörd från civilsamhället och personer som själva drabbats och   berättelser kring kyrkornas arbete på området.

Efter detta valde årsmötet att anta ett uttalande som betonade varje människas okränkbara värde och värdighet och slog bland annat fast: Viljan att visa barmhärtighet gentemot främlingen och omsorg om den som behöver hjälp kan ses som ett lackmustest på ett samhälles trovärdighet. (läs uttalandet i sin helhet: Den som är otrygg kan inte slå rot – Sveriges kristna råd )

Vid det formella årsmötet valdes en ny styrelse där Svenska kyrkan representeras av följande ledamöter: ärkebiskop Martin Modéus; kyrkosekreterare Cristina Grenholm; Nils Gårder, kyrkostyrelsen och EFS:s distriktsföreståndare, Kerstin Oderhem.

Till ersättare valdes biskop Åke Bonnier; Maria Bergstrand arbetsledare Nacka församling; Johannes Fransson kyrkostyrelsen; Samuel Gabrielsäther Svenska Kyrkans Unga; Carl Henric Svanell, verksamhetschef Tullinge kyrka och ungdomsrepresentant Tova Mårtensson, Svenska Kyrkans Unga.

Biskop Anders Arborelius Stockholms katolska stift, tog över ordförandeklubban i SKR för ett år.

Vid årsmötet hade SKR glädjen att välkomna en ny medlemskyrka, nämligen den Georgisk apostoliska kyrkan. Kyrkan har funnits i Sverige sedan 2015 och har ca 2220 medlemmar.

Sveriges Kristna Råd har nu 27 medlemskyrkor och tre observatörer som tillsammans omfattar drygt 6 miljoner medlemmar.