Lisa Fröberg

Biskop Mikael Mogren på besök i Armenien

Västerås stifts biskop Mikael Mogren är på besök i Armenien och har besökt armeniska kyrkan. Han har mött fasansfulla vittnesbörd om hur det urgamla kristna kulturarvet systematiskt förstörs med bulldozrar.

Flyktingar och krigsfångar är två andra teman för resan. Mikael skriver:

Berget Ararat som ligger i Turkiet syns från Armenien. Foto: Mikael Mogren

Nu befinner jag mig i Armenien.
Anledningen är den katastrofala föyktingssituationen som nästan ingen talar om. 120.000 kristna har blivit fördrivna ur Nagorno Karabash.

Om dagarna träffar jag flyktingar som tagits om hand av Armenien och försöker att anpassa sig till den nya tillvaron genom församlingslivet. Ett långt samtal hade jag igår med statskyrkans överhuvud, HH Katholikos Karekin II. Han lyfte särskilt två områden där den armeniska apostoliska kyrkan behöver omvärldens stöd.
Det första gäller krigsfångarna som Azerbajdzjans armé har tagit. De behöver behandlas enligt internationell krigsrätt och släppas om de är oskyldiga.
Det andra är det kristna kulturarvet som just nu systematiskt förstörs i Nagorno Karabash. Där finns över 300 kyrkor och kloster. Varje vecka kommer nya rapporter om utplåning av kristna monument och miljöer. Den stora känslan jag möter här i Armenien är övergivenhet: – Europa har övergivet oss kristna. Så talar både höga samhällsföreträdare och flyktingar.

Samtal mellan biskop Mikael Mogren och armeniska statskyrkans överhuvud HH Katholikos Karekin II