• Ekumenikbloggen
  • Om kullerstenar, kyrie och vandring – tankar inför Skapelsetid 2021
Almut Bretschneider-Felzmann

Om kullerstenar, kyrie och vandring – tankar inför Skapelsetid 2021

1 september till 4 oktober firar Svenska kyrkan Skapelsetid – i bred ekumenisk gemenskap med systerkyrkor här och över hela världen. Har vi tid med bön och gudstjänst när klockan är en minut i tolv?

Jag minns det som om det var igår: Den yngsta deltagaren på det europeiska ekumeniska mötet i Sibiu (Rumänien) i september 2007 var min fyra månader gamla bebis. Han sov sig igenom ortodoxa och lutherska gudstjänster och långa ekumeniska debatter, han bars runt av sin pappa på denna fina stads kullerstenar.

Jag var delegat och ett ämne berörde oss alla: Kyrkorna runt om i Europa skulle uppmanas till att fira Skapelsetid. Om skapelsens bevarande och integritet kunde kyrkorna i en ekumeniskt utmanande tid enas utifrån sina olika perspektiv. Deltagarna skrev till medlemskyrkorna: ”Vi rekommenderar att vi alla ägnar perioden från 1 september till 4 oktober åt bön för värnande av skapelsen och främjande av en hållbar livsstil, som kan motverka utvecklingen i klimatförändringen.” (Budskap från Sibiu, Rekommendation X, september 2007)

Min son har hunnit bli 14 år. Det skulle låta cyniskt idag, bara 14 år senare, att prata om skapelsens bevarande. Det handlar snarare om skapelsens helande, om att vi behöver skydda denna planet som en plats där djur, växter och människor kan leva, från att bli förstörd. Vi vet också: Det är vi människor som är orsaken till klimatförändring och miljöförstöring. Och: Klockan är en minut i tolv.

Har vi en minut i tolv tid för att be och fira gudstjänst? Har vi tid för Skapelsetid denna september 2021? Jag ser på andakterna som studerande på Svenska kyrkans utbildningsinstitut har skapat till oss alla – för bred ekumenisk användning under Skapelsetid. Jag lyssnar till delar av En mässa med hela skapelsen, skriven i Västerås pastorat. Den finns tillgänglig för att firas från Abisko till Kivik. Dessa människor skapade ord och toner för den akuta krisen. Ord som inte förtränger, som inte suddar bort det som vetenskapen under decennier har försökt att göra oss varse om. Ord som andas rädsla och hopp på samma gång. ”O Gud, upprätta vårt band till din skapelse och ditt förbund” ekar mässans kyrie i mina öron.

Jag anar: Orden, tonerna ger rytmen och kraften till den förändring som behöver bli till. Och Act Svenska kyrkans Agera-volontärer tillsammans med Vadstena pilgrimscentrum gör handling av dem. Skriv under för klimaträttvisa! läser jag i mina sociala medier.  https://www.svenskakyrkan.se/act/act4climate Det pågår en pilgrimsvandring i Sverige till COP26, FN:s klimattoppmöte i Glasgow, ”Pilgrims walk for future”. Den är del av en europeisk ekumenisk vandring från olika platser. Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan, skriver om den: ”Vandringen blir både en protest och en inre pilgrimsresa i våra egna liv. En vandring som ger hopp för framtiden.”

Vi är en del av en världsvid ekumenisk gemenskap (https://seasonofcreation.org/) som ber för och kräver av politiken att skapelsen ska helas. Vi söker också förändring själva. Skapelsetid påminner oss om det. I den världsvida kyrkan är skapelsens helande en hjärtefråga för att den illustrerar att vi hör ihop med syskon på andra sidan jordklotet. Skapelsens helande behöver också vara en hjärtefråga i våra kyrkor här hemma då den svarar på de frågor som min 14-åring med många i sin generation ställer idag: ”Var finns ni äldre, var finns kyrkorna när denna planet hotas att bli förstörd?”

Gud, öppna våra hjärtan så att vi förstår att tiden för att hela din jord är nu. Ge oss kraft och mod att skydda denna planet som ett hem för alla. I ditt namn, Jesus Kristus, du som kom för att förkunna hopp för hela skapelsen. Amen.

För mer material se Sveriges kristna råds hemsida:

Skapelsetid öppnas i Sverige med en gudstjänst från Vårdnäs stiftsgård 1 september kl 18:00 med biskop Martin Modéus och pastor Sofia Camnerin, generalsekreterare för Sveriges kristna råd. Den livesänds här: Skapelsetid – gudstjänst från Vårdnäs kapell 1 sept. 18.00 – YouTube