monakeranen

Livsmod – diakonifokus 2022-2023

Kyrkornas gemensamma diakonifokus för åren 2022 och 2023 är Livsmod. Sveriges kristna råd har tagit fram material och metodbank som inspiration till lokala initiativ för att främja existentiell hälsa och livsmod.

Sveriges kristna råd, genom arbetsgruppen för diakoni, tar vartannat år fram en innehållsrik och mångfasetterad materialbank med ett särskilt tema som inspiration för det diakonala arbetet i landets församlingar.

Fiorella Bastidas från Studieförbundet Bilda har varit projektledare för framtagandet av det nya materialet.

– Vad är livsmod, på vilket sätt är det relevant, och hur kan man känna livsmod i vår tid? Under de gångna två åren har det sociala livet varit kringskuret av covid-19. Inte minst kyrkorna har känt av restriktionerna. Men det har också lett till ny uppfinningsrikedom kring hur man kan ses och sprida livsmod, säger Fiorella Bastidas och fortsätter:

– Materialet till diakonifokus 22/23 om livsmod innehåller forskningsbakgrund, litteraturtips och film, liksom metoder för samtal och idéer för praktiskt arbete. Förhoppningen är att materialet ska leda till egna initiativ med arbete för att främja existentiell hälsa och livsmod. Som det står i Psaltaren 22:27: ”Må ni alltid vara fyllda av livsmod”.

På Svenskakyrkan.se finns flera reflektioner om Livsmod: https://www.svenskakyrkan.se/kristentro/livsmod

Diakonifokus ”Livsmod” för åren 2022 och 2023 finns tillgängligt här: www.skr.org/diakoni