• Ekumenikbloggen
  • Hjärtats ekumenik – Liv och studier vid det ekumeniska institutet i Bossey
monakeranen

Hjärtats ekumenik – Liv och studier vid det ekumeniska institutet i Bossey

Emma Jansson, präst i Hyllie församling, bloggar om hur hennes studietid på det ekumeniska institutet i Bossey påverkade henne på djupet

Hur ska jag beskriva och sätta ord på det som har varit mitt hjärtats förändring?

Under 5 månader studerade jag på det ekumeniska institutet Bossey i Schweiz. Det drivs av kyrkornas världsråd och är en del av universitet i Genève. Där studerade jag och levde med människor från hela världen och från olika kyrkor.  Det har varit oerhört berikande, spännande och ibland även svårt. Jag har fått leva ekumenik i min vardag.

Jag känner hur mitt hjärta långsamt under den här tiden har förändrats, att ekumeniken förändrar mig inifrån, hur relationerna påverkar mig, öppnar upp mig och vidgar mitt perspektiv. Det går inte att gå tillbaka till hur det var innan, ekumeniken har förändrat mig. Att leva i relation med kristna från andra länder, kulturer och kyrkor har påverkat mig i djupet av mitt hjärta.

Teologen Antonia Pizzey skriver ”Ecumenism is an act of love”, ekumeniken är en kärlekshandling och jag känner orden djupt inom mig där de har rotat sig i mitt hjärta. Teologen Susan Durber skriver om ”Ecumenism of the heart”, hjärtats ekumenik handlar om att vara i djupare relationer med varandra och att dela varandras traditioner.  Under mina månader i Bossey fick jag leva en hjärtats ekumenik, gå in i fördjupade relationer med kristna från andra kyrkor och från hela världen. Jag bär med mig dessa relationer varje dag. På mitt skrivbord har jag ett foto med hela klassen från Bossey. Detta för att varje dag bli påmind om relationerna och det liv jag fick möjligheten att leva i Bossey. Guds enhet som är en gåva vi får ta emot och ekumenikens längtan och strävan att söka den synliga enheten.

Emma Jansson, präst, Hyllie församling