• Ekumenikbloggen
  • En värld av Grannar -ett interreligiöst nätverk för praktiker.
mariakjellsdotterrydinger

En värld av Grannar -ett interreligiöst nätverk för praktiker.

Ärkebiskop Antje Jackelén tog initiativ till programmet En värld av Grannar/ A World of Neighbours. Programmet är avslutat men A World of Neighbours har blivit en fristående europeisk organisation och i Sverige pågår många spännande arbeten och initiativ. Den 20 mars kommer interreligiösa praktiker samlas till digital träff.

Det är många som undrar vad som hänt med programmet En värld av Grannar och det europeiska nätverket A World of Neighbours som Antje Jackelén tog initiativ till. Programmet avslutades under 2022 -men ur detta har det vuxit fram flera initiativ och spännande sammanhang.

En del av programmet handlade om att genom nätverket A World of Neighbours stötta de praktiker som på olika ställen runt om i Europa samarbetar över religionsgränser för människor på flykt och för ett mer välkomnande Europa. Detta nätverk har bildat en egen internationell organisation med egen hemsida. Nätverket drivs av praktiker med olika religiös bakgrund. Här finns stöd att få genom att varje praktiker får möjlighet att ingå i en ”Homegroup” med andra praktiker där viktiga frågor, idéer, behov av stöd, samarbeten och konkret hjälp kan diskuteras. Inom A world of Neighbours finns ett forskningsnätverk som också kan stötta genom att lyfta fram evidens och goda erfarenheter kring interreligiös praktik. Även den som inte ingår i nätverket har möjlighet att skriva upp sig och delta på digitala seminarier och utbyten av erfarenheter. Du kan läsa mer om arbetet här.

Goda grannar – exemplet Malmö

I Sverige finns det många spännande erfarenheter och pågående arbeten kring interreligiös samverkan. I Malmö har exempelvis Malmö Muslimska Nätverk och Svenska kyrkan tagit initiativ till ett samarbete med Malmö stad, Regionen och andra civilsamhällesaktörer för att stärka den psykosociala hälsan bland de som har svårast att få och ta hjälp. Du kan läsa om initiativet i ett pressmeddelande här.

Digital praktikerträff den 20 mars kl 13-16.00

Vi står inför många utmaningar i vårt samhälle och i världen som kräver att vi samarbetar över religions- myndighets- och organisationsgränser. Därför har En värld av Grannar, Islamic Relief och Sveriges Interreligiösa råd tagit initiativ till en gemensam praktikerträff. Syftet är att_

• lyfta fram goda exempel från olika delar av vårt land.
  • utveckla och stimuleras i sitt eget arbete genom inspiration från andra.
  • knyta kontakter så att vi enkelt kan nå varandra över kommun-stifts-och religionsgränser.
  • stimulera till samarbeten och organisering kring gemensamma utmaningar och resurser som vi har.

Alla som arbetar praktiskt och socialt med liknande frågor är välkomna att ingå i nätverket och/eller delta vid träffen. Anmälan sker till : maria.kjellsdotter.rydinger@svenskakyrkan.se eller genom att vid utsatt tid klicka på denna länk.

Om du tycker att det interreligiösa nätverket bör uppmärksamma något initiativ hör gärna av dig – det är så viktigt att vi stöttar varandra och lyfter fram goda exempel!

Maria Kjellsdotter Rydinger, samordnare för interreligiös praktik på Kyrkokansliet och direktor för A World of Neighbours.