Sigurdur Hafthorsson

Hopp när den världsvida kyrkan blir konkret

Kyrkornas världsråds högsta beslutande organ, centralkommittén, träffades under en vecka i sommar. Svenska kyrkans ledamöter Celina Falk och Julia Rensberg delar sina tankar från mötet.

Celina Falk och Julia Rensberg. Foto: Therése Weisz

När en vecka med Kyrkornas världsråds centralkommitté är till ända finns många intryck att samla ihop och bearbeta för Celina Falk och Julia Rensberg, Svenska kyrkans ledamöter. Centralkommittén består av 150 ledamöter som sammanträder vartannat år och det här var det första mötet efter generalförsamlingen i Karlsruhe september 2022.

Celina sammanfattar:

– Under veckan har vi firat gudstjänst, haft tematiska sessioner om unity and mission, justice och reconciliation, träffats i regionala och konfessionella grupper, firat att Kyrkornas världsråd fyller 75 år, fattat en mängd beslut om det fortsatta arbetet och inte minst samtalat och lärt känna varandra.

– Några av de stora besluten har handlat om den strategiska planen för arbetet fram till nästa generalförsamling och hur finansieringen ser ut. Det är inte alltid lätt att kombinera stora visioner med en krympande budget, samtidigt som det är viktigt att komma ihåg att Kyrkornas världsråd består av dess dryga 350 medlemskyrkor och inte bara av huvudkontoret i Genève. Det goda arbete vi gör i Svenska kyrkan bidrar också till Kyrkornas världsråds arbete för fred, rättvisa och försoning.

För Julia var mötet hennes första som ledamot i centralkommittén. Hon är same och ser understryker vikten av urfolksperspektiv i Kyrkornas världsråds arbete.

– Försoning har varit ett centralt tema som är aktuellt för både Svenska kyrkan och för Kyrkornas världsråd från ett urfolksperspektiv. Vi har mycket att lära av varandra i den frågan.

– Det har varit intensiva men roliga mötesdagar. Det är häftigt att vara en del av en församling som trots meningsskiljaktigheter ändå samarbetar och tillsammans driver viktiga frågor. Det jag tar med mig från veckan är den ekumeniska gemenskapen. Där finns hopp och kraft att möta framtiden och skydda våra mänskliga rättigheter.

Besluten i Kyrkornas världsråd tas med konsensus. Celina som också var ledamot den förra mandatperioden har jobbat i ett team som särskilt fokuserar på konsensusmetoden:

– Alla ledamöter har ett orangt kort att hålla upp om en känner sig varm till det som sägs och ett blått kort om en känner sig kall. På det sättet kan moderatorn få en känsla för vart diskussionen bär. Att arbeta med konsensus som beslutsmetod är spännande! Det kräver aktivt lyssnande hela tiden och vara öppen för att förslagen som ligger för beslut kan förändras. När debatten blir intensiv kan moderatorn stanna upp och be eller begära en paus/ajournera frågan så att en liten representativ grupp kan komma fram till ett nytt förslag. Konsensus innebär inte total enighet, men det visar tydligt att vi vill enhet och att alla röster blir hörda.

– För mig betyder Kyrkornas världsråd så mycket! Det är fantastiskt att få vara med och bidra i den globala ekumeniska rörelsen och att bli utmanad i mina perspektiv och tankesätt. Den världsvida kyrkan blir konkret när vi delar berättelserna från våra olika kontexter och  jag fortsätter be för fred, rättvisa och försoning runt om i världen