mariewo

Joint Day – att förena tro och handling

Olav Fykse Tveit, generalsekreterare för Kyrkornas Världsråd, sa i introduktionen av dagen: ”Vi är här för varandras skull”, på uppdrag av Gud. Och Rudelmar Bueno de Faria, generalsekreterare i ACT Alliance, sa att det behöver bli ett mer medvetet samarbete där vi följer stegen framåt.

Ärkebiskop Antje Jackelén välkomnade deltagarna med många exempel på hur tro och handling hör ihop, och att handlingarna kan vara det som får världen att tro.

Agnes Abuom, ordförande för Kyrkornas Världsråd, påminde om alla utmaningar som världen i stort och kyrkorna står inför. Att kunna åstadkomma en positiv förändring för människor i marginalerna, att hantera migrationsströmmar och integration, att göra världen till en säkrare plats. Att göra skillnad när det gäller jämställdhet och att minska vårt klimatavtryck. ”Var och en kan vi göra så lite. Tillsammans kan vi göra så mycket.”

Ordmoln från grupparbetena på Joint Day.

Vi kan vara svaret på någons böner idag

När det var dags för grupparbeten fick deltagarna först ta gruppselfies. Tre eller fyra skulle de jobba ihop på sitt ”närmaste” språk (spanska, engelska eller franska), och de fick börja med bilden för att komma igång. Alla misslyckade bilder, som sen visades på storbildsskärm, drog ner många gemensamma skratt!

Frågorna som grupperna diskuterade handlade om relationen mellan teologi och bistånd, om hur de två olika ”språken” för påverkan kan förenas i arbetet. Det handlade också om hur kyrkorna ska arbeta för att stödja de mest marginaliserade och utsatta.

Flera deltagare berättade i panelsamtal om vilken skillnad diakoni- och biståndsinsatser kan göra för individer: bland annat i fredsprocesser i Colombia genom DiPaz. Jane Paone från Salvation Army (Frälsningsarmén) fick hela salen att tystna när hon berättade om deras arbete som utgår från att Gud uppmanar oss att gå ut och göra något. Hon avslutade med att säga:  ”Vi kan vara svaret på någons böner idag”.

Nästan alla deltagare var klädda i svart på grund av kampanjen ”Thursdays in Black”, som är en aktion för att bryta tystnaden och agera mot könsbaserat våld. Före lunch ställde alla deltagare upp sig på en bild utanför konferenslokalen UKK. (Den här aktionen kan var och en delta i, läs gärna mer via länken.)

Här håller alla deltagare på att ställa upp sig för gruppfotot. Fotografen står på en skylift för att få med alla!

Tänk om alla kunde plantera ett träd i sin församling

En av de starka berättelserna på eftermiddagen var när Monica Niore från Kenya berättade om Tamar Campaign, en bibelstudiemanual för att göra skillnad när det gäller könsbaserat våld. Samtalen minskar tystnaden och stigmat, och öppnar för att hitta verktyg för att påverka.

Och Sostina Takure från Zimbabwe berättade om en klimataktion som fick tusentals människor att engagera sig: Pan Africa Cycling Caravan, som gick genom åtta länder – totalt 6500 km! Hon påminde om kraften i att kyrkorna är representerade överallt och också agerar överallt. Tänk om alla kunde plantera ett träd i sin församling? Afrika är en region som är mycket känslig för effekterna av klimatförändringarna, och det är nu vi måste agera. ”Tiden har runnit ut. Om inte vi, vem? Och jag tänker inte ens ställa frågan ’när’ för det måste vara nu”, sa hon.

Det var många frågor som kom upp till diskussion och många trådar att dra ihop i slutet, men Olav Fykse Tveit från Kyrkornas Världsråd och Rudelmar Bueno de Faria från ACT Alliance lyfte båda att tro och rättigheter, teologi och praktisk handling inte är motsatser. ”Det handlar om att materialisera våra värderingar” – så uttryckte Rudelmar Bueno de Faria det.

”Tro bidrar till både djup och passion när det gäller arbetet med mänskliga rättigheter”, sa ärkebiskop Antje Jackelén när hon avslutade.

Mer om de ekumeniska mötena på svenskakyrkan.se

Mer om ACT Assembly-mötet

Rapport från dagen hos Kyrkornas Världsråd